۱۳۹۹ مهر ۲۱, دوشنبه

عدم رسیدگی پزشکی و بازگرداندن سمانه نوروز مرادی از بیمارستان به زندان

 خبرگزاری هرانا – سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی امروز یکشنبه ۲۰ مهرماه پس از تشخیص کیست مویی توسط پزشک بهداری زندان و اعلام نیاز به عمل جراحی به بیمارستان امام خمینی اعزام شد اما بدون رسیدگی پزشکی مناسب به زندان اوین بازگردانده شد. گفته می‌شود بیمارستان از بستری خانم نوروز مرادی به بهانه زندانی بودن، امتناع کرده و تنها اقدام به شستشوی محل زخم وی کرده‌اند. این زندانی سیاسی همچنین مبتلا به بیماری لوپوس مفصلی و عفونت در سینه است. از همین رو پزشکان پیشتر دستور تخلیه سینه وی را داده‌اند اما هیچ یک از این مشکلات پزشکی تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹، سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی به بیمارستان امام خمینی تهران اعزام شد.

یک منبع مطلع از وضعیت خانم نوروز مرادی در این خصوص به هرانا گفت: «خانم نوروز مرادی روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه به دلیل درد و عفونت در ناحیه ران پا به بهداری زندان اوین منتقل شد. پزشک بهداری زندان نیز با مشاهده پیشرفت کیست نظر به عمل جراحی خارج از زندان داده و گفت در این خصوص کاری از وی ساخته نیست. این زندانی سیاسی روز گذشته به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد اما به دلیل امتناع مسئولان بیمارستان از بستری زندانیان بیمار، مجددا به زندان بازگردانده شد. خانم نوروز مرادی مجددا امروز به بیمارستان امام خمینی اعزام شد اما تنها محل زخم پای او را شستشو دادند و برخلاف نامه‌ی دادگستری برای بستری فوری، مسئولان بیمارستان از بستری شدن او امتناع کرده و او را به زندان بازگرداندند.»

پیشتر یک منبع مطلع از شرایط خانم نوروزی در این خصوص به هرانا گفت: “سمانه نوروز مرادی از مدتی قبل از برگشت مو به زیر پوست ران پا شکایت داشت تا نهایتا چهارشنبه ۱۶ مهر با بروز عفونت و شدیدتر شدن درد به بهداری زندان منتقل شد. پزشک پس از معاینه او گفته است که نیاز به عمل جراحی با لیزر برای سوزاندن مو داری و در صورت وخیم‌تر شدن، عفونت می‌تواند وارد خونت شود. او همچنین گفته است من به رئیس زندان اطلاع می‌دهم که وضعیت جسمی تو از تخصص من خارج است و باید در خارج از زندان مورد رسیدگی قرار گیرد”.

سمانه نوروز مرادی همچنین مبتلا به بیماری لوپوس مفصلی و عفونت در سینه است و پزشکان پیشتر دستور تخلیه سینه او را داده بودند اما این امر تاکنون عملی نشده است.

هرانا پیشتر در گزارشی از شرایط پیشرفت بیماری لوپوس مفصلی خانم نوروز مرادی خبر داده بود.

لازم به یادآوری است سمانه نوروز مرادی شهریورماه ۹۷ به اتهام هواداری یکی از گروه‌های مخالف نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از دو هفته با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. خانم نوروز مرادی سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال آن قابلیت اجرایی داشت. این حکم نهایتاً به دلیل عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد.

این زندانی سیاسی ۳۴ ساله در تاریخ ۴ اردیبهشت ۹۸ پس از احضار به دادسرا مجددا بازداشت و جهت تحمل مدت محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانم نوروز مرادی در پرونده‌ای که نوروز امسال در دوره اعزام وی به مرخصی برای او گشوده شد، به “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام” متهم شده است.

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۵ تیرماه امسال در گزارشی به شرح وضعیت بند زنان زندان اوین، معرفی زندانیان ساکن این بند و ارائه نقشه طبقات مختلف این بند جهت آشنایی بیشتر با این محل پرداخت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...