۱۳۹۹ آبان ۵, دوشنبه

حذف تصاویر زنان از سنگ قبرها در رویان مازندران

 به گزارش دویچه وله فارسی - در شهر رویان مازندران تصاویر زنان از سنگ قبرها بدون اطلاع  خانوداه درگذشتگان به دستور هیات امنا حذف شده است. این اقدام خودسرانه نگرانی و اعتراض خانواده‌های متوفی را برانگیخت و در فضای مجازی انعکاس وسیعی یافت. 


پس از ماجرای حذف تصویر دختران از کتاب‌های درسی ایران حذف تصاویر زنان از سنگ قبر گورستانی در ایران دوباره جنجال آفرید. اعتراض به این اقدام که توسط نهاد وابسته به شهرداری شهرستان رویان (علمده سابق) انجام گرفته ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا نوشته است خانواده‌های افراد متوفی از استتار چهره منقوش زنان بر سنگ قبرهای آرامستان رویان در مازندران را عملی "خودسرانه" دانستند که بدون اطلاع خانوداه درگذشتگان انجام گرفته است.

ایرنا از قول اهالی رویان می‌نویسد: «عصر پنجشنبه که شهروندان برای فاتحه‌خوانی به مزار درگذشتگان خود رفتند، با سنگ قبرهای مخدوش شده‌‌ روبرو شدند که تصویر روی آن با رنگ پوشانده شده بود.»

این اقدام تنها در مورد مزار زنان درگذشته صورت گرفته است. یکی از افرادی که تصویر مادرش را پاک کرده‌اند گفته است که این اقدام با تصمیم هیات امنا و تحت عنوان این‌که از نظر شرعی و عرفی جایز نیست انجام گرفته است.

رویان، نام جدید شهرعلمده است که بین نور و نوشهر قرار دارد.

خانواده‌ها در این شهر نسبت به رفتارهای خودسرانه و بی‌احترامی به درگذشتگان خود اعتراض کرده‌اند و از هیأت امنای آرامگاه خواسته‌اند که باید سنگ قبر را مانند آن‌چه که از ابتدا بود تحویل دهند.

به نوشته رسانه‌های ایران تصاویر حذف شده از جمله "متعلق به بانوان مسنی بوده است که حجاب اسلامی کاملی داشتند".

رئیس شورای اسلامی شهر رویان گفته است که از طریق فضای مجازی از حذف تصاویر بانوان از سنگ قبر با خبر شده و شهرداری رویان خواهان توضیح هیات امنا شده است.

فائزه عباسی، خبرنگار در حساب توییتری خود حذف نام زنان از سنگ قبر را "زن ستیزی" دانسته است. 

حذف تصاویر زنان از سنگ قبر علاوه بر جریحه‌دار کردن احساسات خانواده‌های متوفی پیامدهای منفی دیگری هم به دنبال خواهد داشت که در صورت عدم برخورد قانونی با این "رفتار سلیقه‌ای" در شهرستان کوچکی چون رویان می‌تواند به پدیده‌ای همگانی و سراسری در کل کشور تبدیل شود و در همه گورستان‌های کشور رواج پیدا کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...