۱۳۹۹ مهر ۲۱, دوشنبه

پیام درفشان، وکیل دادگستری از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

 خبرگزاری هرانا – پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر امروز یکشنبه ۲۰ مهرماه به مرخصی درمانی یک ماهه اعزام شد. آقای درفشان روز گذشته با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. انتقال این وکیل دادگستری به زندان در حالی صورت گرفت که وی در تاریخ ۱۲ شهریورماه از زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شد و با توجه به ضرورت تکمیل دوره درمان ایشان در خارج از زندان، نظر پزشکی قانونی مرخصی سه ماهه بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹، پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

سعید دهقان،‌ وکیل مدافع پیام درفشان طی یادداشتی در این خصوص نوشت: “با صدور دستور فوری مبنی بر توقف اجرای حکم به مدت ۳۰ روز، پیام درفشان وکیل دادگستری امروز آزاد شد این تصمیم قضایی، مطابق با همان ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری است که دیروز در مورد نقضِ آن نسبت به محکومینِ بیمار، هشدار داده بودیم”.

به گفته آقای دهقان پس از پایان مهلت مرخصی استعلاجی آقای درفشان، تمدید مجدد مرخصی وی به تایید مجدد و نظر جدید پزشکی قانونی بستگی خواهد داشت.

آقای درفشان روز گذشته با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. انتقال این وکیل دادگستری به زندان در حالی صورت گرفت که وی در تاریخ ۱۲ شهریورماه از زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شد و با توجه به ضرورت تکمیل دوره درمان وی در خارج از زندان، نظر پزشکی قانونی مرخصی سه ماهه بود اما با تمدید مدت مرخصی مخالفت شد.

پیام درفشان در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در دفتر کار خود بازداشت و در مکان نامعلومی مورد بازجویی قرار گرفت، آقای درفشان نهایتا اوایل تیرماه و با پایان مرحله بازجویی به قرنطینه بند ۴ زندان اوین منتقل شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پیام درفشان، روز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹ در  شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. آقای درفشان به دلیل بیماری و ادامه درمان در جلسه دادگاه حضور نداشت.

آقای درفشان نهایتا توسط توسط این شعبه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” تبرئه و از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و حمل افشانه و شوکر غیر مجاز” به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. این حکم مطابق قانون جدید کاهش مجازات حبس به ۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

پیام درفشان پیشتر نیز در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از وکالت محکوم شد و این حکم در مرحله تجدید نظر به ۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از وکالت کاهش پیدا کرد. این محکومیت به مدت ۲ سال به حالت تعلیق در آمده است. با قطعی شدن حکم آقای درفشان در پرونده جدید، مشخص نیست که محکومیت وی در این پرونده نیز اجرا خواهد شد یا خیر.

پیام درفشان، تاکنون وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی ازجمله محمد نجفی، ویدا موحد، نسرین ستوده، خانواده کاووس سیدامامی، فاطمه خویشوند (سحر تبر)، سکینه پروانه و شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را برعهده داشته است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...