۱۳۹۷ اسفند ۱۱, شنبه

پس از یکسال؛ محرومیت آرش صادقی و گلرخ ایرایی از ملاقات منظم با یکدیگر ادامه دارد

خبرگزاری هرانا – آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج و همسر وی گلرخ ابراهیمی ایرایی که در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد، طی سال جاری تنها دوبار اجازه ملاقات با یکدیگر را داشته‌اند. آغاز این محرومیت همزمان بوده است با انتقال تنبیهی آرش صادقی، از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج. محرومیت این دو زندانی سیاسی از ملاقات منظم در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان های جداگانه تحمل حبس کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  گلرخ ایرایی، فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین و همسر او آرش صادقی دیگر زندانی عقیدتی تبعید شده به زندان رجایی شهر کرج از ابتدای سال جاری تاکنون تنها دوبار اجازه ملاقات با یکدیگر را داشته‌اند.
آغاز این محرومیت همزمان است با ۲۶ مهرماه ۹۶ که آرش صادقی از بند ۳۵۰ زندان اوین به دستور چهارمحالی، رئیس زندان به صورت تنبیهی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها صورت گرفته است، حتی اگر آنها مانند این زوج در زندان‌های جداگانه تحمل حبس کنند.

از جمله این ملاقات‌ها، ملاقات‌های ماهانه موسوم به “بین زندان” است که مردان اعضای خانواده که در زندان‌های سطح تهران و البرز نگهداری می‌شوند به زندان‌هایی چون اوین برای دیدار با بستگان دربند خود منتقل می‌شوند.

این محرومیت از ملاقات منظم در حالی است که وضعیت جسمی آقای صادقی پس از ابتلای ایشان به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما، جراحی با تاخیر، محدودیت در اعزام به بیمارستان باعث افزایش نگرانی خانواده صادقی و گلرخ ابراهیمی ایرایی شده است.
درباره آقای صادقی که سابقه چند بار بازداشت دارد، لازم به اشاره است آخرین بار خردادماه ۹۵ در دادسرای شهید مقدس زندان اوین جهت اجرای حکم بازداشت شد.
این زندانی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است که پس از جمع شدن با حبس تعلیقی ۴ ساله پیشین او به ۱۹ سال حبس افزایش یافت. در صورت اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به ۱۱ سال و ۶ ماه کاهش پیدا خواهد کرد با اینحال کماکان از اجرایی شدن این ماده در مورد آقای صادقی خبری نیست.

آقای صادقی مهرماه ۹۶ از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده و در اعتراض به بازداشت دوباره گلرخ ایرایی – همسرش- بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا کرد.

وی از چندی پیش به دلیل ابتلا به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما با تاخیر بسیار مورد عمل جراحی خارج کردن تومور از ناحیه دست راست قرار گرفت و درمان این زندانی به دلیل تعجیل تعمدی مسئولین زندان برای بازگرداندن او به زندان نیمه تمام ماند. آقای صادقی علاوه بر عفونت شدید ناحیه جراحی شده، تورم و کبودی و از بین رفتن عصب های حسی دست راست، به دلیل عدم رسیدگی مناسب پزشکی دچار مشکلات قلبی و فشار خون بالا نیز شده است. آرش صادقی همچنین به دلیل اثرات اعتصاب غذای طولانی از مدت‌ها قبل دچار مشکلات گوارشی شده و در هضم هر نوع غذا به غیر از سوپ و غذاهای آبکی ناتوان است.
درباره گلرخ ابراهیمی ایرایی همسر آقای صادقی نیز لازم به اشاره است، در تاریخ ۱۵ شهریور سال ۹۳ به همراه همسرش بازداشت و دو روز در خانه امن سپاه نگهداری و سپس بعد از تحمل ۲۰ روز سلول انفرادی در بند ۲-الف سپاه با تودیع وثیقه ۸۰ میلیون تومانی آزاد شد.
ماموران سپاه ثارالله در تاریخ سوم آبان ماه سال ۹۵ بدون احضاریه کتبی جهت اجرای حکم حبس بازداشت کردند. قاضی صلواتی وی را درحالی که در بیمارستان تحت عمل جراحی بود، به طور غیابی به اتهامات “توهین به مقدسات، اجتماع و تبانی علیه نظام” به ۶ سال حبس محکوم کرد که این حکم با اعمال ماده ۱۳۴ به ۵ سال کاهش یافت و بعد از مدتی شامل عفو نوروزی شده و به ۲ سال و نیم تقلیل پیدا کرد. او هم اکنون در زندان اوین به سر می برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...