۱۳۹۹ خرداد ۴, یکشنبه

گزارشی از بازداشت ۱۸ شهروند در شهرهای مختلف ایران با اتهاماتی مشابه

خبرگزاری هرانا – طی دو ماه گذشته ۱۸ شهروند به نام‌های محمدرضا اشرفی سامانی، ناهید فتحعلیان، بیژن کاظمی، پرستو معینی، سپهر امام جمعه، زهرا صفایی، محمد مهری، کامران رضایی، سمیه بیدی، فروغ تقی پور، رسول حسن وند، غلامعلی علیپور، مهران قره باغی، مجید خادمی، مرضیه فارسی، سعید راد، مسعود راد و محمد حسنی، در شهرهای اصفهان، تهران، کوهدشت، قم، کرج، خرم آباد، آمل، بهبهان و سمنان، بازداشت شدند و کماکان به‌صورت بلاتکلیف در زندان و یا بازداشتگاه‌های امنیتی بسر می‌برند. تمام این شهروندان در پرونده‌هایی جداگانه به “همکاری با یکی از گروههای اپوزیسیون” متهم شده‌اند.



به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی دو ماه گذشته ۱۸ شهروند در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اتهام مشترک این شهروندان علیرغم پرونده‌های جداگانه  “همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق ایران)” عنوان شده است.

اسامی این افراد که از تاریخ ۱ اسفند ۱۳۹۸ به بعد بازداشت شده‌اند و عمدتا کماکان در همین وضعیت به سر می برند به شرح زیر احراز شده است:
۱. محمد رضا اشرفی سامانی، اصفهان
۲. ناهید فتحعلیان، تهران
۳. بیژن کاظمی، کوهدشت
۴. پرستو معینی، تهران
۵. سپهر امام جمعه، تهران
۶. زهرا صفایی، تهران
۷. محمد مهری، قم
۸. کامران رضایی فر، تهران
۹. سمیه بیدی، کرج
۱۰. فروغ تقی پور، تهران
۱۱. رسول حسن وند، خرم آباد
۱۲. غلامعلی علی پور، آمل
۱۳. مهران قره باغی، بهبهان
۱۴. مجید خادمی، بهبهان
۱۵. مرضیه فارسی، تهران
۱۶. سعید راد، سمنان
۱۷. مسعود راد، تهران
۱۸. محمد حسنی، کرج

بازداشت تعدادی از افراد فوق پیش تر توسط هرانا در گزارشاتی جداگانه اطلاع رسانی شده بود.
از جمله این شهروندان ناهید فتحعلیان، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان تهران است که در تاریخ ۲۶ فروردین ۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پس از چند روز بازجویی به بند زندان اوین اوین منتقل شد اما روز شنبه ۲۰ اردیبهشت جهت ادامه بازجویی‌ها به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
همچنین زهرا صفایی و دخترش پرستو معینی به همراه فروع تقی پور (۲۵ ساله) و مادرش نسیم جباری (۵۸ ساله) در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بودند. خانم جباری در آستانه نوروز با تودیع قرار از زندان آزاد شده بود. زهرا صفایی، پرستو معینی و فروغ تقی پور نیز پس از پایان مراحل بازجویی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند.
بنا بر آخرین اطلاعات دریافتی فروغ تقی پور در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده و از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی نیز محروم است؛ همچنین پرستو معینی در شرایط نامساعد سلامتی بسر می‌برد.

زهرا صفایی سابقه بازداشت و زندان را در سابقه خود دارد. او در سال ۸۵ بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود. وی همچنین در دهه شصت به عنوان فعال سیاسی مدتی را در زندان سپری کرده بود. پدر خانم صفایی معروف به “حاجی صفایی” یکی از بازاریان سرشناس تهران بوده که در سال ۶۰ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعدام شد.

همچنین خارج از این لیست لازم است به وضعیت مشابه دو دانشجوی زندانی به نامهای امیرحسین مرادی و علی یونسی اشاره کرد که هر چند خانواده های آنان ارتباط آنها با سازمان مجاهدین خلق را رد می کنند اما نهادهای قضایی و امنیتی بارها بدون ارائه هیچگونه سندی بر اتهام ارتباط و همکاری آنها با این سازمان تاکید کرده اند.

این دو دانشجوی نخبه از ۲۲ فروردین ماه در بازداشت نهادهای امنیتی به سر می‌برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...