۱۳۹۹ خرداد ۲, جمعه

گفتگوی صدای آمریکا با رضا خندان، همسر نسرین ستوده، درباره آخرین وضعیت این وکیل زندانی در ایران

به گزارش صدای آمریکا-با گذشت ۳ ماه از آغاز شیوع ویروس کووید- ۱۹ در ایران به اذعان مقامات جمهوری اسلامی، تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله نسرین ستوده،‌ وکیل دادگستری زندانی، کماکان به مرخصی اعزام نشده‌اند.

رضا خندان،‌ فعال حقوق بشر و همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال مدنی زندانی، روز پنجشنبه ۱ خرداد در گفتگو با صدای آمریکا با اشاره به احکام زندان و شلاق صادر شده برای نسرین ستوده گفت که رفتار حکومت با وکلا مفهوم خاصی را با خود به همراه دارد و به این معناست که وجود قانون،‌ وکالت، و عدالت قضایی هیچ معنا و مفهومی در حکومت ایران ندارد.
 به گفته آقای خندان، در بیشتر کشورها افراد پس از بازداشت می‌توانند از وجود وکیل در رسیدگی به پرونده خود برخوردار شوند، این در حالی است که به گفته این فعال حقوق بشر این امر در ایران امکان پذیر نبوده و بسیاری از وکلای دادگستری که از پرونده‌های سیاسی دفاع می‌کردند و می‌کنند در معرض خطر بازداشت هستند.
وی با اشاره به فعالیت‌های حقوق بشری نسرین ستوده و دفاع وی از فعالان سیاسی و عقیدتی در سیستم قضایی ایران می‌گوید، این وکیل دادگستری نیز به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای خود بازداشت شده است و در این شرایط بسیار خطرناک گسترش ویروس کووید- ۱۹ در زندان‌های ایران و با وجود اعزام برخی از زندانیان به مرخصی در زندان‌های مختلف، مقامات ایران با زندانیانی سیاسی همچون نسرین ستوده با سختگیری بیشتری برخورد و وی را به مرخصی اعزام نمی‌کنند.
این برخوردها در حالی از سوی مقامات ایران صورت می‌گیرد که حتی برخی از زندانیانی که به مرخصی اعزام شده بودند وقتی خواستار تمدید مدت زمان مرخصی خود شده‌ بودند، درخواست تمدید مرخصی آنها رد و دستور بازگشت به زندان را دریافت کرده‌اند.
رضا خندان به صدای آمریکا گفت، شیوع این بیماری باعث شد که در دیگر کشورهای دنیا با زندانیان رفتار دیگری شود و در شرایط کنونی به زندانیان مرخصی داده شود؛‌ البته در ایران هم اعلام کردند که تعداد زیادی از زندانیان به مرخصی خواهند رفت و مقامات ایران ادعا کردند که صد هزار نفر به مرخصی اعزام شده‌اند،‌ اما با این وجود در این شرایط بسیار خطرناک مقامات جمهوری اسلامی از اعزام بسیاری از فعالین حقوق بشر و فعالین سیاسی زندانی به مرخصی خودداری می‌کنند.
اواخر اسفند ماه سال گذشته بود که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود اعلام کرده بود که، قوه قضائیه تا امروز به «۸۵ هزار زندانی» مرخصی اعطا کرده و «بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی» نیز با بخشنامه رئیس قوه قضائیه که اوایل اسفند ماه ۹۸ صادر شده بود به مرخصی اعزام شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...