۱۳۹۹ خرداد ۱۰, شنبه

ادامه سرکوب در ماهشهر؛ چند تن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

به گزارش صدای آمریکا-دستکم ۱۴ نفر از شهروندان اهل سنت ساکن ماهشهر با یورش نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند.

بنا بر اخبار منتشر شده در رسانه‌های ایران، این شهروندان ساکن ماهشهر روز چهارشنبه ۷ خرداد به بهانه‌های مختلف، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. جزئیاتی از این افراد بازداشت شده در رسانه‌های دولتی منتشر نشده است و هیچ امکانی برای آنها و خانواده‌شان برای واکنش به این برخوردها فراهم نشده است.
 این اولین بار نیست که شهروندان این منطقه از کشور توسط نیروهای امنیتی سرکوب و یا بازداشت می‌شوند. آبان ماه سال گذشته در پی برگزاری اعتراضات سراسری در ایران و آغاز این اعتراضات در ماهشهر گزارش‌ها حاکی از کشتار مردم معترضی بود که به نیزارهای این شهر فرار کرده و توسط نیروهای نظامی مسلح با دوشکا و سلاح‌های سنگین به رگبار بسته شده‌ بودند.

پس از انتشار گزارش‌های متعدد از کشتار مردم در نیزارهای ماهشهر و انتشار اولین تصاویر از این کشتار، مقامات جمهوری اسلامی با چند روز تاخیر کشته شدن این معترضان را تایید کردند.
اواسط آذر ماه ۹۸ میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی ضمن محکوم کردن خشونت بسیار شدید حکومت ایران در سرکوب معترضان آبان، نسبت به نقض حقوق بازداشت شدگان هشدار داد و برخورد با معترضان در ماهشهر را بدترین وقایع در جریان اعتراضات خواند و گفت: «طبق اطلاعات دریافتی، در میدان جراحی در ماهشهر نیروهای امنیتی ایران علیه تظاهرکنندگان – از جمله افرادی که در حال فرار بودند و افرادی که در نیزار نزدیکی میدان پنهان شده بودند – از سلاح‌های سنگین استفاده کردند که به کشته شدن دست کم ۲۳ نفر و احتمالا بسیار بیش از آن منجر شد.»
دی‌ماه همان سال وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای به افزودن نام فرمانده قرارگاه ولی‌عصر سپاه پاسداران در استان خوزستان به فهرست تحریم‌های ایالات متحده پرداخته و گفته است، حسن شاهوارپور به دلیل نقض عمده حقوق بشر در برخورد با اعتراضات ماه نوامبر در ماهشهر تحت تحریم قرار گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه که روز شنبه ۲۸ دی منتشر کرد گفت، طبق گزارش های متعدد رسانه‌ای و اطلاعاتی که مردم ایران از طریق کانال موسوم به «خط عدالت» به این وزارتخانه ارسال کرده‌اند، واحدهای تحت امر شاهوارپور در سپاه در جریان اعتراضات ۱۴۸ نفر را کشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...