۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۳, سه‌شنبه

روز جهانی خانواده

 تعریف خانواده : گروهی است متشکل از افرادی که از طریق پیوند زناشویی، هم خونی یا پذیرش، با یکدیگر به عنوان شوهر، زن، مادر، پدر، برادر، خواهر و فرزند در ارتباط متقابلند و فرهنگ مشترکی پدید آورده و در واحد خاصی زندگی می‏کنند»

شخص وقتی پا به جهان می گذارد اولین ارتباط اجتماعی او با دیگران در خانواده شروع میشود و در آنجا است که رفتار والدین با او باعث تشکیل بخش بزرگی از شخصیت او می شود. با حمایت افراد خانواده خود سعی در رقم زدن آینده خود می کند چه در بازار کار و یا دانشگاه


رفتار انسان دوستانه ، احترام به محیط زیست ، محبت و مهربانی کردن ، گذشت ، ارزش قائل شدن برای نظرات افراد انعطاف پذیر بودن و خیلی دیگر از خصوصیت های مثبت و منفی در خانواده به کودک آموزش داده می شود.

بیشتر افراد تمایل به تشکیل خانواده دارند که شخص با بکار گیری مفاهیم حقوق بشری در زندگی خود و خانواده خود باعث افزایش نشاط و پویایی در بین افراد خانواده خود شده  و افرادی که در این خانواده حضور دارند میتواند با این مفاهیم آشنا شوند و بصورت عادت این آموزش ها و این مفاهیم را بکار گیرند . 

شخص در خانواده با مفهوم ابراز عقیده و حق انتخاب آشنا میشود و می فهمد که حق انتخاب و یا حق ابراز کردن آزادی عقیده دارد ، شخص با توجه به آموزش هایی که در خانواده می بیند میتواند در قبال جامعه خود مسئولیت پذیر باشد.

متأسفانه در جامعه ایرانی کمتر خانواده هایی وجود دارند که کودک خود را جهت پذیرش یا عدم پذیرش به دین یا مذهبی آزاد بگذارند و شخص باید کورکوانه از اعتقاد پدران خود پیروی کند. 

در خانواده ایرانی متأسفانه نقش زن همواره به عنوان عضو مهم نادیده شده است و همواره مرد در تصمیمات خانواده نقش اصلی را داشته است و حتی در تصمیم گیری ها حتی با فرزندان خود هم مشورت نمیشود در بیشتر اوقات بدون دانستن نظرات آنها حتی در مورد خود آنها تصمیم گیری می شود.

در چنین کانون خانواده ای ، درکی از حقوق خود ندارد و متأسفانه این کودک در مقابل ظلمی که بر آن میشود سر تعظیم فرود می آورد و روحیه حق طلبی خود را از دست داده و هیچ گونه آموزشی در مورد حقوق بشری به او داده نمی شود و با مجموعه ای از نا آگاهی ها و ندانستن های حق خود پا به جامعه می گذارد.

از نظر فعالین حقوق بشر خانواده ، مدرسه و جامعه موجب آشنایی شخص با مفهوم حقوق بشر می شود.  

به عنوان مثال وقتی پسری در خانواده تمامی این حق ها از او گرفته می شود ، وقتی خودش هم ازدواج می کند و تشکیل خانواده می دهد ، خودش هم تمامی این حق ها را از همسر و فرزندان خود می گیرد و با این روش این چرخه عدم آگاهی گسترش پیدا می کند و بسیاری از مشکلاتی که برای افراد در ایران بوجود آمده است به دلیل همین روابط و ندانستن ها بوجود می آید.

هم اکنون شاهد آن هستیم که افرادی که این آموزش ها را دیده اند ، برای حق هایی که از آنها گرفته شده اعتراض می کنند اما متأسفانه با آنها برخوردی غیر انسانی و بدور از مفاهیم حقوق بشری می شود.

 و همین موارد موجب بالاتر رفتن آمار قتل های ناموسی ، طلاق و خیلی از جنایات دیگر می شود.

اینها مواردی هستند که هر شخصی به خودش اجازه میدهد درباره زندگی دیگران تصمیم بگیرد و یا دخالت کند.

اگر شخص در خانواده یا جامعه آموزش دیده بود که اشخاص دارای حقی به نام آزادی ابراز عقیده و یا حق انتخاب می باشند ، هیچ وقت به خود اجازه نمی داد به حریم خصوصی دیگران تجاوز کند.

مثلاً در خانواده ای که پدر همسر خود را مورد ضرب و شتم قرار می دهد و دختر خانواده که در چنین خانواده ای بزرگ شده باشد ، وقتی که ازدواج می کند ، اگر از همسر خود کتکی هم بخورد این را طبیعی دانسته و در مقابل این آزار و اذیت خاموش می ایستد و این را طبیعی می داند.

تحقیقاتی که جرم شناسان در مورد بیشتر مجرمان ، قاتلین سریالی انجام داده اند و مشکلات آنها را ریشه یابی کرده اند ، به این نتیجه رسیده است همه اینها به دلیل بیماریهای روانی ، آزارهای جسمی و جنسی مخصوصاً در بیشتر مواقع توسط نزدیک ترین افراد خانواده بوده است. اما به دلیل اینکه ارتباط مستحکمی بین کودک و والدین وجود نداشته کودک این مشکلات را با خود بزرگ می کند و این تصور را دارد که خودش هم در جامعه باید این رفتارها را با افراد دیگر انجام دهد ، اینگونه است که مرتکب قتل و تجاوز و ... می شود.

شخص با دیدن آموزش های مناسب توسط والدین خود تبدیل به فردی تأثیرگذار و مسمر ثمر در جامعه تبدیل می شود.

خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد دارای اهمیت قابل توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...