۱۳۹۹ خرداد ۲, جمعه

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم ابراهیم وند برگزار شد

خبرگزاری هرانا – جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد. پیشتر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت کیفرخواست پرونده خانم ابراهیم وند در بخش دیگر این پرونده در دادگاه انقلاب تهران به وی ابلاغ شد. خانم ابراهیم‌وند که از تیرماه ۹۷ به صورت بلاتکلیف در بازداشت است، هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین بسر می‌برد.
 به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد.
در جریان این جلسه دادگاه که با حضور خانم ابراهیم وند و بدون داشتن وکیل برگزار شد، اتهامات “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی (دو مورد)، اخلال در نظم و آسایش عمومی و ادعای اعمال نفوذ” به وی تفهیم شده است.
دادگاه در خصوص مصداق اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” (دو عنوان) مورد اول با شکایت معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری با مصداق صحبت‌های خانم ابراهیم وند در جریان ملاقات با شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار و مورد دوم با شکایت سازمان اطلاعات سپاه با مصداق یادداشت‌های خانم ابراهیم وند در صفحه شخصی خود در اینستاگرام و به تبع آن افزایش فشار به جوانان و تشویق آنها به مهاجرت به خارج از کشور” استناد کرده است.
دادگاه همچنین مصداق اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” در مورد ایشان را ایجاد اخلال در نشست حسن روحانی رئیس جمهور ایران با هنرمندان، و مصداق اتهام “ادعای اعمال نفوذ” را ادعای معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری مبنی بر اینکه وی ادعای اعمال نفوذ هیئت دولت حسن روحانی داشته و به برخی افراد وعده‌هایی داده است” عنوان شده است.
کیفرخواست پرونده مریم ابراهیم وند در بخش نخست این پرونده پیشتر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شعبه ۲۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمود ابراهیمی صادر شد. در این کیفرخواست عناوین اتهامی ازجمله “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام” به خانم ابراهیم وند تفهیم شده است.
از سوی دیگر خانم ابراهیم وند امروز شنبه ۲۰ اردیبهشت در بیستمین روز از اعتصاب خود بسر می‌برد.
خانم ابراهیم وند که از تیرماه ۹۷ به صورت بلاتکلیف در بازداشت است، از روز دوشنبه ۱ اردیبهشت در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی، عدم برخورداری از حق داشتن وکیل، عدم اجازه مطالعه پرونده و دخالت نهادهای امنیتی در روند رسیدگی به پرونده دست به اعتصاب غذا زد و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت پس از وعده مساعد مسئولان و تعیین زمان جلسه رسیدگی به اتهامات خود به اعتصاب غذایش پایان داد.
مریم ابراهیم وند در شهریورماه ۱۳۹۵ توسط ماموران اطلاعات سپاه در محل کار خود در تهران به دلیل تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر” بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی پس از ۳۵ روز بازداشت در سلول انفرادی و با پایان مراحل بازجویی، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی (به صورت وجه نقد) از بازداشتگاه این نهاد امنیتی آزاد شد.
خانم ابراهیم وند نزدیک به دو سال بعد در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۷ با تماس تلفنی حاجی محمدی به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و مجددا بازداشت و به بند دو الف سپاه منتقل شد. او پس از یک ماه پس از پایان مراحل بازجویی با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیون تمومانی به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ بدون اطلاع قبلی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
مریم ابراهیم وند پیشتر با نوشتن نامه‌ای نسبت به شرایط خود و تداوم بلاتکلیفی در زندان اعتراض کرد. او در در بخشی از این نامه که توسط هرانا منتشر شده است، گفت: ” آنچه بیش از رسیدگی به بلاتکلیفی دو ساله و توقیف اموالم لازم به پیگیری است، این است که بدون ارائه ادله با پرونده سازی سپاه بازداشت و محبوس شده‌ام. پس از بازداشت، بعد از سی روز با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به زندان قرچک ورامین تبعید شدم. بارها به رقم بالای وثیقه اعتراض کردم که آن نیز بی نتیجه بود. پس از یکسال پرونده دوم با شکایت اطلاعات سپاه از بابت اتهام نشر اکاذیب و شکایت سوم از طرف نهاد ریاست جمهوری به اتهام نشر اکاذیب و اعمال نفوذ برای من گشوده شد. شکایت این نهاد نیز به دلیل اعتراض من به شرایط هنرمندان و توقیف گسترده فیلم‌ها خطاب به حسن روحانی در جریان مراسم افطاری نهاد ریاست جمهوری در خردادماه ۹۷ صورت گرفته است. پس از این مراسم به دلیل شرکت من در مراسم افطاری و واکنشم به سخنرانی غیرمرتبط رئیس جمهور به مسائل هنرمندان علیرغم داشتن پرونده باز در سازمان اطلاعات سپاه، موجب خشم این دو نهاد از من شد. در متن شکایت نهاد ریاست جمهوری از من نیز آمده است، بر اساس اظهارات آقای حسن حسن پور، که خود یکی از متخلفین مالی است، به اتهام نشر اکاذیب و اعمال نفوذ از من شکایت کرده‌اند.”
مریم ابراهیم وند متولد ۱۳۷۰، نویسنده و کارگردان سینما و تهیه کننده فیلم‌های “طنز عشق”، ” ما همه تنهاییم” و “پانسیون دختران” است، از دلایل شهرت وی علاوه بر فعالیت های سینمایی و فرهنگی، نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود که به عنوان یکی از زنان نامزد برای انتخابات ثبت نام کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...