۱۳۹۸ فروردین ۱۹, دوشنبه

قتل ناموسی، خودسوزی؛ مرگ ۱۷ تن در کمتر از دو ماه

خبرگزاری هرانا – در کمتر از دو ماه، ۱۲ شهروند در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سقز، جوانرود، مریوان، سرپل ذهاب، پیرانشهر، مهاباد و سنندج شامل ۸ زن و ۴ مرد اقدام به خودکشی بعضا از طریق خودسوزی کرده و جان خود را از دست داده اند. از این میان جنین یک زن جوان هم که خودکشی کرده بود سقط شدە است. در این مدت همچنین  دو دختر نوجوان توسط پدران خود و یک زن جوان توسط شوهر خود در شهرهای کرمانشاه، بوکان و دیواندره به قتل رسیدند. در اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز یک زن در پارک کودک سنندج توسط شوهرش در مقابل دیدگان مردم با انگیزه ناموسی بە قتل رسید. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده که افرادی مرتکب قتل‌های ناموسی می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف می‌کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شهرهای غرب کشور که عمدتا کردنشین هستند در ماههای اخیر شاهد خودکشی، خودسوزی یا قتل های ناموسی متعددی بودند، حداقل ۱۷ تن به همین دلایل جان خود را از دست دادند. گزارشات اجمالی از سیر این وقایع در ادامه می آید:

خودکشی ۱۲ نفر همراه با مرگ یک جنین؛ مرگ ۱۳ نفر

▪️ روز جمعە ١٠ اسفند ۹۷، یک زن جوان از اهالی ثلاث باباجانی به نام “لیلا رمضانی” ٢۴ سالە فرزند بهرام که بە دلیل مشکلات خانوادگی اقدام بە خودسوزی کردە بود، جانش را از دست داد.
▪️ روز دوشنبە ۵ فروردین ۱۳۹۸، دو جوان بە نام های “کاروان بهمنی” فرزند کامل از اهالی مریوان و “ذکریا خانی” فرزند حبیب از اهالی ثلاث باباجانی بە دلیل مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری و مشکلات خانوادگی خود را حلق آویز کرده و بە زندگی خود پایان دادند.
▪️ همچنین روز ۲۵ اسفند ۹۷ یک جوان از اهالی سقز با هویت “امید حسن پور” بە دلیل مشکلات اقتصادی و فقر، از طریق حلق آویزی بە زندگی خود پایان داده بود.
▪️ روز دوشنبە ١۵ بهمن ۹۷ یک جوان ٢٣ سالە با هویت “رضا چوپانی” در روستای “یوسفکند” مهاباد بە دلیل افسردگی خود را حلق آویز کردە و جان خود را از دست داد.
▪️ همچنین روز چهارشنبە ١ اسفندماه هم یک زن ٢٢ سالە از اهالی سرپل ذهاب با هویت “پرشنگ کریمی” فرزند امین کە باردار نیز بودە، به دلیل افسردگی خود را حلق آویز کرده و بە زندگی خود پایان دادە است. جنین این زن جوان هم سقط شدە است.
▪️ روز پنجشنبە ٢٣ اسفند، یک دختر نوجوان ١٧ سالە به نام “یسرا فتحی” فرزند عثمان از اهالی روستای دهتوت از توابع جوانرود خود را حلق آویز کرده و بە زندگی خود پایان داد.
▪️ در شهرستان سرپل ذهاب هم روز جمعە ١٠ اسفند، یک زن ٢۵ سالە به نام “پریسا نظری” متاهل و مادر دو فرزند، خود را حلق آویز کرده و جان خود را از دست دادە است.
▪️ همچنین روز یکشنبە ۵ اسفند، دو زن جوان به نام های “شب بو بایزیدپناه” ١٨ سالە از اهالی بوکان و “سرگل عزیزی” ۴۴ سالە فرزند علی از اهالی جوانرود بە زندگی خود پایان دادند.
▪️ روز دوشنبە ٢٢ بهمن نیز یک زن ٢۵ سالە در سنندج به نام “سوما صلواتی” فرزند غالب خود را حلق آویز کرده و بە زندگی خود پایان داد.
▪️ از سوی دیگر روز شنبە ۴ بهمن “خدیجە گلزار” از اهالی روستای کوپر پیرانشهر در روستای نلاس سردشت خود را حلق آویز کرد.

قتل ناموسی ۱ مورد

▪️ صبح روز ٢١ بهمن ۹۷ “لیلا حسین پناهی” در پارک کودک سنندج توسط شوهرش در مقابل دیدگان مردم با انگیزه ی ناموسی بە قتل رسید.

جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود.

این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود از جمله خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از یک شوهر ناشایست)، رابطه با جنس مخالف، یا ارتکاب زنا. برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط اینکه گمان برده شود او آبروی خانواده را بر باد داده است کافی‌ست.

قتل ۳ زن جوان توسط پدر و همسر

▪️ در تاریخ ٢٨ بهمن ۹۷ هم یک دختر ١٨ سالە از اهالی مهاباد به نام “لیدا احمدزادە” توسط پدرش بە قتل رسیدە است.
▪️ چند روز پس از آن در تاریخ ١١ اسفند ۹۷ نیز “منیرە ابو” ٣۵ سالە از اهالی بوکان توسط همسرش به قتل رسید.
▪️ سحرگاه جمعە ١٢ بهمن ۹۷ هم یک دختر ١۶ سالە از اهالی دیواندرە به نام “هوزان خواهش” کە چند روز پیش از آن توسط پدرش مورد ضرب و شتم قرار گرفتە و بە کما رفتە بود، جانش را از دست داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...