۱۳۹۸ اردیبهشت ۷, شنبه

لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی دارای همسران خارجی به مجلس رفت

خبرگزاری هرانا – امروز دوشنبه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور از ارسال لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به مجلس خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، امروز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، اسحاق جهانگیری در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی زن و علم که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اعلام کرد: پیش از این تنها اعطای تابعیت ایرانی از پدر امکان پذیر بود، اما به تازگی لایحه ای را به مجلس فرستادیم که فرزندان بتوانند از مادر ایرانی نیز تابعیت دریافت کنند.

جهانگیری در بخشی از سخنرانی خود به مریم میرزاخانی به عنوان الگوی موفق زن و علم اشاره کرد و گفت: “خوشحالم که شادروان مریم میرزاخانی به عنوان دانشمند جوان ایرانی توجه همه دستگاه ها، انجمن های علمی، نهادهای تخصصی و اجرایی را به موضوع زن و علم جلب کرد، بطوری که به پاسداشت وی روز تولدش در سطح جهان به نام روز زن و ریاضیات انتخاب شد”.
وی ادامه داد: “میرزاخانی در رشته ریاضیات افق های جدیدی را در نوردید و موجب شد در سطح بین‌المللی این جایگاه را داشته باشد و طبیعی است که در وطن خود باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و دستگاه‌های اجرایی باید این موضوع را با جدیت مورد توجه قرار دهند”.
معاون اول رییس جمهور به جلسه ای که وی و هیاتی از دولت با مریم میرزاخانی دانشمند زن ایرانی داشتند اشاره کرد و نقل کرد: “گفته شد که مرحوم مریم میرزاخانی اصرار داشت که فرزندش تابعیت ایرانی داشته باشد، به پاس احترام به زنان ایرانی لایحه ای به مجلس فرستادیم تا فرزندان ایرانی بتوانند از مادران خود تابعیت بگیرند که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود”.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس قبلا اعلام کرده بود درحال حاضر یک میلیون فرد بی هویت که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی اند در کشور ساکن هستند و با معضلات بسیاری درگیرند. طرح اعطای تابعیت به این افراد یک بار توسط شورای نگهبان رد شده بود چرا که حدود یک میلیون  افراد بدون شناسنامه و دو تابعیتی از خدمات بهداشتی، آموزشی و حتی دریافت یارانه محروم هستند که با تصویب این طرح بار مالی بسیاری بر دوش  دولت می گذاشت. در شهرهای زیادی مانند مشهد، قم، تهران، کرمان و… نمونه هایی وجود دارند که طی سالیان دراز ازدواج کرده و در ایران هم زندگی می کنند و چه بسا در جبهه های جنگ نیز حضور داشته اند و این قانون برای چنین فرزندانی هم  تعیین تکلیف می کند.
پیشتر نیز شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب پیش نویس لایحه قانونی تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در هیات دولت خبر داده بود. او در این باره اظهار کرد: “فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند”.
در این خصوص هرانا پیشتر گزارشی از شناسایی ۴۹ هزار کودک “بی شناسنامه” دارای مادر ایرانی درسطح کشور منتشر کرده بود.
گفتنی است در حال حاضر بر اساس قانون ایران، فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی نمی توانند شناسنامه ایرانی بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...