۱۳۹۸ فروردین ۲۴, شنبه

صدور حکم دو بار اعدام زن جوان بر اساس مراسم قسامه

خبرگزاری هرانا – زن جوانی در مازندران که مظنون به قتل همسر و فرزندش است، پس از آنکه ۵۰ نفر از بستگان مقتولان در دادگاه حاضر شدند و طی مراسم قسامه وی را عامل قتل معرفی کردند، به دو بار اعدام محکوم شد. وکیل مدافع این زن با اعلام اینکه قبل از سال جدید حکم این پرونده صادر شده است، گفت “ما درخواست فرجام خواهی کردیم و ایرادات شکلی و ماهوی را عنوان کردیم و منتظریم تا پرونده در دیوان عالی کشور رسیدگی شود”. قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است.


به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایسنا، وکیل مدافع زنی که مظنون به قتل همسر و فرزندش در مازندران است، از صدور حکم پرونده موکلش خبر داد.
عبدالصمد خرمشاهی در این باره اظهار کرد: قبل از سال جدید حکم این پرونده صادر شد و موکل به دو بار اعدام محکوم شد.
وی افزود: ما درخواست فرجام خواهی کردیم و ایرادات شکلی و ماهوی را عنوان کردیم و منتظریم تا پرونده در دیوان عالی کشور رسیدگی شود.
براساس این گزارش، خرمشاهی پیش از این درباره این پرونده گفته بود که موکلش مظنون به قتل همسر و پسرش است که مسموم شده و فوت کرده‌اند و به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته ولی دلیل به اندازه کافی نیست.
وی ۱۰ بهمن ۹۷ گفته بود که پرونده مربوط به هفت الی هشت ماه پیش است و اتهام موکلش که -اکنون در بازداشت است- قتل عمدی همسر و فرزندش است. پزشکی قانونی در این پرونده اعلام کرده که متوفیان مسموم شده‌اند ولی نگفته که چه نوع سمی بوده است و ممکن است مسمومیت در اثر نشت گاز باشد.
این وکیل دادگستری اعلام کرده بود که دفاعیاتش این بوده که موکلش از ابتدا قتل را انکار کرده زیرا هیچ مادری حاضر نیست فرزندش را بکشد و پزشکی قانونی هم نگفته که متوفیان براثر چه نوع سمی فوت کرده‌اند و هنوز موضوع ثابت نشده است.
خرمشاهی گفته بود اولیای دم تقاضا کردند که افرادی را برای سوگند بیاورند و باید به ۵۰ نفر برسد. اگر این تعداد برای قسامه آمدند احتمالاً دادگاه حکم را بر اساس آن می‌دهد و در غیر این صورت موکلم با قرار آزاد می‌شود.
به این ترتیب مقرر شد اولیای دم مقتولان ۵۰ نفر از بستگان خود را در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان مازندران حاضر کنند و آنها سوگند یاد کنند که متهم پرونده قاتل است. در نخستین جلسه محاکمه اولیای دم تعدادی از قسم خورندگان را در دادگاه حاضر کردند اما تعداد آنها کافی نبود و جلسه محاکمه برای دو مرتبه دیگر تجدید شد تا در پایان جلسه سوم تعداد افرادی که سوگند یاد کردند که زن جوان قاتل است به ۴۵ نفر رسید. اما هنوز ۵ قسم دیگر لازم بود. به این ترتیب کار به جلسه چهارم کشیده شد. در چهارمین جلسه که اسفندماه سال گذشته برگزار شده بود، اولیای دم ۵ نفر دیگر را در دادگاه حاضر کردند که آنها نیز سوگند یاد کردند متهم حاضر در دادگاه قاتل است.
در این جلسه عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع زن جوان به دفاع از او پرداخت و گفت: گزارش پزشکی قانونی صراحتی درباره علت فوت متوفیان ندارد و معلوم نیست آنها چطور جان باخته‌اند. از طرفی هیچ دلیل و مدرک محکمی علیه موکل من وجود ندارد و از این گذشته درباره نسبت افرادی که برای ادای سوگند در دادگاه حاضر شده‌اند با اولیای دم تردید وجود دارد. در این شرایط خواستار صدور حکم برائت موکلم هستم.
آقای خرمشاهی ۱۱ اسفندماه ۹۷  گفته بود که ختم رسیدگی به این پرونده اعلام و در مدت قانونی رای صادر خواهد شد. در این پرونده چهار جلسه مراسم قسامه برگزار شد.

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط “پنجاه” نفر از بستگان در قتل عمدی و “بیست و پنج” نفر در قتل شبه عمدی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...