۱۳۹۷ دی ۳۰, یکشنبه

مقاله به مناسبت روز جهانی غذا در روز 16 اکتبر است-Der Artikel ist dem Welternährungstag am 16. Oktober gewidmet


 روز جهانی غذا در روز 16 اکتبر است

روز جهانی غذا سالروزی مقارن شانزدهم اکتبر است که به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. این روز توسط بسیاری از سازمان مرتبط با امنیت غذایی، از جمله برنامه جهانی غذا و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی نیز جشن گرفته ، شعار روز جهانی غذا در سال 2016 کشاورزی خانوادگی است: " آب و هوا در حال تغییر است، غذا و کشاورزی نیز باید تغییر کند.
امنیت غذایی
امنیت غذایی و ایمنی غذا از واژه‌هایی مهم و کاربردی است که امروزه در اسناد توسعه ای به آن پرداخته شده‌است و از سوی مسوولان به کار گرفته می‌شود. امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوارعمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود و درآمد خانوار از عوامل مهم در تأمین امنیت غذایی در یک نظام اجتماعی می‌باشد. عامل مهم دیگر در تأمین امنیت غذایی جامعه، ذائقه و دانش تغذیه‌ای خانواده‌ها در نحوه تخصیص بودجه برای تهیه بهترین نوع غذای در دسترس و چگونگی تقسیم غذا در خانواده می‌باشد. امنیت غدایی زمانی تأمین می‌شود که سرانه سبد غذایی خانواده به صورت صحیح انتخاب و تهیه شود، برای افراد خانواده کافی و به صورت صحیح طبخ شود تا عناصر و مواد غذایی سالم و صحیح به سلولها و اندام‌های بدن برسد. برای تأمین امنیت غذایی در یک کشور ونظام اجتماعی باید سازمان‌ها و نهادها با هم همکاری داشته باشند و با هماهنگی یک سازمان متولی امنیت غذایی، بر تولید یا واردات مواد و محصولات غذایی، آموزش و تبلیغ و آگاهی دادن به جامعه و سیاست گذاریهای کلان اقتصادی نقش ایفا کنند. سازمان مسئول امنیت غذایی باید نسبت به نوع مواد غذایی، میزان و قیمت آن‌ها همیشه مطلع باشد و بررسی کند که همه مردم از نظر فیزیکی به این غذا دسترسی داشته باشند و درآمدشان به قدری باشد که بتوانند این غذا را بخرند و این سازمان در صورت بروز بحران باید زنگ خطر را به صدا درآورد و اندازه‌گیری این امنیت را بر عهده بگیرد.
ایمنی غذایی یعنی اطمینان از اینکه غذایی که مردم جامعه استفاده می‌کنند بطور کامل سالم و فاقد هرگونه آلودگی باشد؛ این آلودگی می‌تواند شامل آلودگی میکروبی، انگلی یا شیمیایی باشد. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر با گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی‌ها، آفت کشها، آنتی بیوتیکها و هورمونها در تولید مواد غذایی در کشورهای در حال پیشرفت، اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان‌ها بوجود آمده‌است. این آلودگی‌ها و بیماری شامل بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطانها به ویژه در کودکان می‌باشد. براساس آمار، میزان وقوع مسمومیتهای ناشی از آلودگی غذا درکشورهای در حال پیشرفت ۱۳٪ بیشتر از کشورهای صنعتی است.
برنامه جهانی غذا در راستای رسیدن به اهداف اصلی خود یعنی ریشه کن کردن گرسنگی و سوء تغذیه بواسطه رفع نیازهای غذایی تلاش می‌کند.


برنامه جهانی غذا پنج هدف استراتژیک دارد که عبارت است از:
1.    نجات جان افراد و حمایت از امرار معاش در مواقع اضطراری
2.       جلوگیری از گرسنگی حاد و سرمایه‌گذاری برای آمادگی در مقابل بلایای طبیعی و کاهش اثرات آن
3.    بازگرداندن و بازسازی زندگی و امرار معیشت‌ها بعد از جنگ و بلایای طبیعی یا در شرایط گذار
4.    کاهش گرسنگی مزمن و کمبود تغذیه ای
5.       تقویت توانائی ملت‌ها برای مهار گرسنگی از طریق سیاست‌های واگذاری و خرید محلی
فقر یا فقدان مقدار خاصی از دارایی های مادی یا پول استفقر یک مفهوم چندبعدی است که ممکن است شامل عناصر اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی باشدفقر مطلق، فقر شدید و یا فقر به فقدان کامل وسایل لازم برای پاسخگویی به نیازهای اساسی شخصی مانند غذا ، لباس و پناهگاه اشاره دارد. 
خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که برای زندگی در یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود.
مطالعه فقر نیازمند تعریف شاخص یا معیار برای سنجش فقر است. شاخص فقر می‌تواند صورتهای متفاوتی را ب‍‍‍‍‍‍‍پذیرد که از جملهٔ آنها سه برداشت زیر می‌باشد:
1.    مصرف یک سبد خاص از کالا
2.    هزینهُ کل
3.    درآمد کل
خط فقر
کسانی زیر خط فقر در نظر گرفته می‌شوند که قادر به فراهم نمودن نیازهای اساسی خود، خصوصاً اولین نیاز که سلامت جسم و تغذیهٔ مناسب است نباشند.
ایران چندمین کشور فقیر جهان است ؟     در سال ۲۰۱۸      
طبق بررسی های وبسایت focus-economics ایران در بین فقیرترین کشور های جهان بر اساس نمره ی GDP در رتبه ی ۵۰ این لیست قرار دارد.
ایران چهارمین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر سوخت فسیلی شناخته شد
بانک جهانی کل ذخایر سوخت فسیلی ایران را ۲.۴ تریلیون دلار برآورد و اعلام کرد ایران چهارمین کشور ثروتمند از این نظر در جهان است .

"کاهش ۸۰ درصدی قدرت خرید ایرانیان طی ۸ ماه"
اقتصاددان کاهش ناگهانی قدرت خرید ایرانیان و ارزش پول ملی را به "سکته اقتصادی" تعبیر کرده و گفته اند در اقتصاد جهانی نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است ولی این نسبت در ایران ۱۱۰ درصد یعنی "مرز هشدار" است
این وضعیت به افزایش شدید قیمت‌ها و شتاب گرفتن روند صعودی تورم منجر شده است که این کاهش قدرت خرید در برخی از مناطق استان های ایران از جمله کلانشهر اصفهان که با معضل کمبود آب شرب و آلودگی شدید هوا روبروست. در ماه‌های گذشته حرکت‌های اعتراضی فراوانی به خاطر کم‌آبی، گرانی، بیکاری و وضعیت بد معیشتی در شهرهای مختلف ایران رخ داده است.
نان در برابر دلار؛ قاچاق دلار از افغانستان در ازاء مواد غذایی ارزان ایرانی
در پی تشدید مبارزه آمریکا با شبکه‌های تامین ارز ایران در امارات متحده عربی، عراق و ترکیه تامین دلار نقدی بازار آزاد ایران روز به روز بیشتر به قاچاق ارز از افغانستان و به ازاء آن خروج کالاهای اساسی ارزان‌قیمت ایرانی متکی شده است.
به دلیل کاهش قدرت خرید بسته‌های مواد غذایی کوچک شد
همزمان با آغاز سال 1397 شاهد موجی از گرانی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هستیم که حوزه غذا و صنایع غذایی نیز از این قضیه مستثنی نیست و با توجه به اهمیت بخش مذکور در زمینه‌ی معیشت مردم بعضا اعتراضات و شکایات مختلفی در مورد گرانفروشی و یا کم‌فروشی واحدهای تولید کننده مواد غذایی ارائه می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که وزن برخی محصولات غذایی کاهش یافته است و این مساله به منزله کم‌فروشی تلقی شده است.
گرانی بی‌سابقه مواد غذایی در ایران
افزایش قیمت‌ها به گفته برخی روزانه و بنا بر پاره‌ای خبرها هفتگی است. خبرگزاری مهر از بالا رفتن بهای ماست پاستوریزه، انواع برنج، سبزیجات، میوه و حبوبات نسبت به هفته قبل خبر می‌دهد.
اما در کمال تاسف، قیمت میوه‌های تابستانی که معمولا در تابستان ارزان و مناسب هستند، آنقدر افزایش یافته که مطابق بررسی‌های میدانی و آمار منتشرشده، بسیاری از افراد و خانواده‌ها خرید آنها را از سبد خود حذف کرده‌اند. چراکه در شرایط اقتصادی کنونی ایران، کم نیستند کسانی که فقط می‌توانند از پس خرید مواد خوراکی جهت وعده‌های اصلی غذایی خود برآیند و میوه برای آنها تبدیل به یک محصول اشرافی شده است.



واژه هایی که امروزه متأسفانه زیاد به گوش همه می رسند:    تمامی مواد غذایی در حال افزایش قیمت
-         افزایش ارز باعث گرانی موز
-         افزایش قیمت ظروف بسته بندی
-         افزایش قیمت گردوی خارجی
-         افزایش قیمت گوشت و ماهی یخ زده
-         دلار، گوشت را گران کرد
-         دارویی وطنی که 10 برابر گرانتر شد
-         تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت آجیل
-         گرانی ارز لوازم خانگی را 20 درصد گران کرد
-         تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت گوشی موبایل.
-         تاثیر افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو
-         افزایش قیمت دلار حبوبات را گران کرد
-         افزایش بحران قطعه سازان با افزایش قیمت دلار
حذف پروتئین سویا از سبد هزینه‌ای خانوارهای کم‌درآمد ایرانی به‌خاطر افزایش قیمت
پروتئین سویا برای بسیاری مردم (افراد کم‌درآمد و طبقه متوسط رو به پایین) یک جایگزین مناسب و پرمصرف به‌جای گوشت قرمز بوده است. با توجه به اینکه بسیاری از آنها توان خرید و مصرف کافی گوشت قرمز را ندارند، این فقدان را معمولا با پروتئین سویا جبران می‌کنند. اما در شرایط کنونی با افزایش قیمت این محصول، مصرف آن از هفته‌ای دو الی سه مرتبه به دو الی سه‌ بار در ماه رسیده و متاسفانه سبد معیشت و تغذیه مصرف‌کنندگان محصولات واحدهای تولیدی ما بسیار کوچک شده است.
به دلیل گرانی برخی افراد قدرت خرید گوشت قرمز و مرغ را ندارند و این مواد پروتئینی از سبد مصرف برخی خانوارها حذف شده است.که مصرف نکردن گوشت قرمز و مرغ می تواند عوارض بسیاری برای افراد جامعه به خصوص کودکان داشته باشد و تغذیه خانوارها را با چالش جدی روبرو می کند و حتی می تواند در آینده نه چندان دور هزینه های درمانی کشور را افزایش دهد.



لبنیات در حال خداحافظی با سفره مردم
رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: افزایش قیمت لبنیات نه به نفع مصرف‌کننده است و نه تولیدکننده؛ چراکه به مرور زمان مردم قدرت خرید خود را از دست داده و در نتیجه لبنیات از سبد خرید خانوار حذف می شود.
نماینده مجلس ایران: دولت از بحران گرانی دلار سود برد
محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس ایران گفت، دولت با افزایش و کاهش نرخ دلار به مردم آسیب جدی زده و باعث شده که برخی از مردم ورشکست شوند. به گفته این نماینده مجلس دولت کاری کرده که بازار دلار غیرقابل پیش‌بینی شود. دولت به دنبال فروش ارزهای خود و واریز سرمایه به خزانه کشور است، این کار را به قیمت آشفته کردن بازار و ورشکسته شدن برخی از مردم انجام داده است.
کسبه بازار نسبت به گرانی ارز، نوسانات و افزایش بی‌رویه نرخ آن، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها، نبودن معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و غیره اعتراض دارند و با توجه به این‌که در چنین شرایطی به هیچ وجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و کالای خود را بفروشند کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده‌اند تا تکلیف‌شان روشن شود
با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌‏ها، بیماران کلیوی نیز از این آشفته بازار بینصیب نمانده و کمبود کاتتر و افزایش قیمت داروها این بیماران را با مشکل مواجه کرده است.هر بیمار پیوندی برای تهیه دارویی همچون پروگراف و مایفورتیک به اندازه مصرف 45 روز، باید ماهیانه حدود 600 هزار تومان هزینه پرداخت کند و این در حالی است که بیماران پیوندی توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند. وی تاکید کرد: اگر سهم بیمه بیماران خاص را افزایش دهند، انجمن خیریه نیز اندکی از این هزینه را پرداخت کرده و مشکل بیماران برطرف می‏‌شود. بیمارستانها ادعا می‏‌کنند که منابع مالی کافی برای خرید کاتتر را ندارند یا اقدام به نصب یک کاتتر موقت میکنند، انجمن کلیه نیز بضاعت لازم برای خرید کاتتر یک و نیم میلیون تومانی برای هر بیمار را ندارد. برخی پزشکان نیز بیماران را برای نصب کاتتر به بیمارستانهای خصوصی ارجاع میدهند که هزینهی گزافی را روی دست بیماران میگذارد.گفتنی است، «کاتتر» یک لوله پلاستیکی نرم بوده که از طریق پوست به یک رگ مرکزی درناحیه گردن یا کشاله ران متصل شده و خون را جهت دیالیز وارد دستگاه همودیالیز کرده و پس از دیالیز به بدن بازمیگرداند
الف) هرکس حق دارد که سطح زندگی او ، سلامتی و رفاه خود و خانواده اش را از حیث خوراک ومسکن ومراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی تامین کند و همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری ، بیماری ، نقص اعضا ، بیوگی ، پیری یا در تمام موارد دیگری که به علل خارج از اراده انسان ، وسایل امرار معاش او از بین رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی برخوردار شود.ب) مادران وکودکان حق دارند که از کمک و مراقبت مخصوصی بهره مند شوند . کودکان چه براثر ازدواج و چه بدون ازدواج به دنیا آمده باشند، حق دارند که همه از یک نوع حمایت اجتماعی برخوردار شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...