۱۳۹۹ خرداد ۳۱, شنبه

اسقف رمزی: ما با بحران جدیدی روبرو هستیم که با انقلاب اسلامی ایران آغاز شد

 به گفته یک اسقف اعظم کلدانی این روزها مسیحیان ایران با بحرانی روبرو هستند که با انقلاب اسلامی ایران به رهبری آیت الله خمینی در سال ۱۹۷۹ آغاز گردید و در نهایت به پاک کردن ردپای حضور مسیحیان در جامعه منجر شد.

«محبت نیوز»- اسقف اعظم «رمزی گارمو» زمانی که سرپرستی کلیسای آشوری، کلدانی کاتولیک تهران را برعهده داشت در گفتگویی با تارنمای سازمان “کمک به کلیساهای نیازمند” به شرایط مسیحیان در ایران پرداخت. وی در حال حاضر به عنوان اسقف اعظم کلدانیان در شهر تاریخی آمیدا در کشور ترکیه مشغول به خدمت است.

– اسقف رمزی آیا مسیحیان در ایران مورد تبعیض قرار می‌گیرند؟

آنها از قرار گرفتن در موقعیت های شغلی خاص محروم هستند، مانند مدیریت مدارس اما انجمن های تاریخی مسیحی با جامعه‌ی ایرانی به خوبی ادغام شده اند. ریشه های ما به زمان های خیلی دور باز می‌گردند، پیشینه تاریخی جامعه کلدانیان ایران که در حال حاضر به گروه کوچکی در حدود ۴۰۰۰ نفر تقلیل یافته است به زمان رسولان باز می‌گردد.

این قدیس توماس بود که برای نخستین بار خبر خوش نجات، انجیل را به سرزمین پارس وارد کرد، وی کلیسای ما را بنا نمود. هر چند امروزه این واقعه ی تاریخی فراموش شده است اما نباید این حقیقت را از یاد برد که در واقع این ما بودیم که مبشرین مسیحی را به سرزمین های دور از قبیل چین فرستادیم. حتا پیش از آنکه غربی ها چنین اقدامی انجام دهند. این روزها ما با بحران جدیدی روبرو هستیم که با انقلاب اسلامی ایران به رهبری آیت الله خمینی در سال ۱۹۷۹ آغاز شد تمام مدارس و بیمارستان‌های کاتولیک که قسمتهایی مهم از جامعه ی ما بود بسته شدند، که در نهایت به پاک کردن ردپای حضور ما در جامعه منجر شد.

به تاریخ ما نگاهی بیندازید! مسیحیان همواره از آغاز تاریخشان به تحت جفا قرار گرفتن معروف هستند، حتا زیر سلطه امپراطوری ساسانی در قرن هفتم مسیحیان به عنوان خائن مورد سوءظن قرار می‌گرفتند، چرا که تصور می‌شد آنان به جوامع غربی قرابت و نزدیکی دارند. چند قرن پس از آن یعنی زمانیکه مهاجمان مغول آمدند، باز هم جای شگفتی نبود که مسیحیان همچنان اذیت و آزار شوند. عیسی شخصن به رسولان خود اخطار داد که به خاطر نام او مورد آزار و اذیت قرار خواهند گرفت. انجیل با عمیق ترین آرزوی بشر ارتباط برقرار می‌کند اما اعلام آن با جفا همراه خواهد بود. این داستان همیشه تکرار می‌شود و از اولین پنطیکاست تاریخ این جفا همواره با مسیحیان بوده و تا انتهای سفر کلیسا در زمین ادامه خواهد داشت.

– آیا شما از نابودی مسیحیان ایران در هراس نیستید؟

البته نیاز به گفتن نیست که خروج گسترده مسیحیان به خصوص نسل جوان، اعضای فعال ما از ایران منجر به نگرانی ما شده است البته نباید به شرایط با چشم انسانی نگریست. قوت و پویایی یک جامعه مسیحی بستگی به تعداد اعضای آن ندارد. به علاوه، به عقیده ی بنده مشکلات ما در مقایسه با جامعه های مسیحی غربی چندان هم جدی نیست آنها در شرایط بغرنجی هستند چونکه بسیاری از اروپاییان یا هیچ ایمانی ندارند و یا بی تفاوت شده اند در حالی که همسایگان مسلمان ما، ما را به یاد خدا می اندازند.

تنها چیزی که اهمیت دارد این است که بدانیم، آیا می‌توانیم به ایمان مسیحی خود شهادت دهیم و برای انجام این کار نیازی به تبلیغ شخصی و یا عمومی سازی آن نیست، تنها لازم است به عنوان یک مسیحی زندگی کنیم و ثمره ی اینکار این است که مسلمانان مشتاق آشنایی با ما و یادگیری پیغام انجیل می‌شوند. وقتی از آنان میپرسیم چه چیز مسیحیت شما را مجذوب خود کرده است، اغلب این پاسخ را دریافت میکنیم که آنها یک همسایه یا دوست مسیحی داشته اند و دوست دارند که به مانند او رفتار کنند.

– آیا مسلمانان می‌توانند در ایران به مسیحیت بگروند؟

این سوال بسیار ظریف و حساسی برای ما است. و در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که نخست مبشرین پروتستان دعوت به مسیحیت را در میان مسلمانان ایران آغاز کردند .ما به شدت زیر نظر هستیم گاهی این اتفاق می افتد که شخصی مسلمان به ما ملحق شود اما بعد با آزار و اذیت شدیدی روبرو خواهد شد، ابتدا از جانب خانواده و بستگان و بعد از جانب حکومت جمهوری اسلامی. به عنوان مثال ما دو نفر را در آموزشگاه الهیاتی خود داریم که هر دو به جرم گرایش به مسیحیت مدتی را در زندان سپری کرده اند، به طور مشخص برگزاری مراسم مذهبی به زبان فارسی برا ی ما ممنوع است، ما زبان آرامی خود را عاشقانه دوست داریم که زبان عیسی مسیح نیز هست و ما با این زبان در خانه های خود صحبت میکنیم، اما ایرانی ها این زبان را متوجه نمی‌شوند. بنابراین ما در زبان باستانی خود محدود شده ایم و نمی‌توانیم ایمان خود را منتقل کنیم. به همین دلیل ما اجازه نداریم کتاب مقدس یا سایر کتاب‌های الهیاتی خود را به فارسی ترجمه کنیم .

– بنابراین شما ترجمه ی کتاب‌های تعلیمی کلیسای کاتولیک توسط آیت الله های شیعه را چطور توضیح می‌دهید؟

این نشانه ی بسیار دلگرم کننده ای از سوی آیت الله هایی بود که به پیام کلیسای کاتولیک علاقمند بوده اند. اینها نشان ‌دهنده‌ی پرسش هایی است که از جانب رهبران مذهبی ایران در خصوص مسیحیت کاتولیک مطرح می‌شود. روحانیون شیعه ی ایران اقتدار اخلاقی و بین المللی واتیکان را مورد احترام قرار می‌دهند. علاوه بر این ایران سفیر و دانشجویانی در واتیکان دارد و هر ساله دانشجویانی نیز از واتیکان به ایران سفر می کنند. ایران کشوری است که به شدت در دنیا منزوی شده و شدیدن تحت فشار دولت های عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکاست اما با همه این تفاسیر کشور ما اشتیاق زیادی برای نگهداری ارتباط خود با دنیای غرب دارد.

– شما چطور این حقیقت را توضیح می‌دهید که برخی از جوانان ایرانی در کشوری که تحت سلطه مذهب تشیع است، از اسلام جدا شده اند؟

حکومت با تحمیل اسلام اجباری، نسل جوان ایرانی را به واکنش و رد کردن آن واداشته است. این نسل نمی‌خواهد کسی به آنها روش زندگی را تحمیل کند. این واکنش تا حدودی علاقه به مسیحیت، زرتشت و حتا هندوئیسم را در میان نسل جوان ایرانی برای ما توضیح می دهد. در این بین گروهی حتا هر گونه مذهبی را رد می‌کنند. متاسفانه افراد بسیاری نیز راهشان را گم کرده به سوی مواد مخدر می‌روند چرا که هیچ الگویی در زندگی ‌شان ندارند. امروزه این راه فراری ساده و در دسترس برای بسیاری از جوانان ایرانیست که در حال غرق شدن در اعتیاد هستند.

گفتنی است کلیسای کلدانی نام شاخه‌ای مرتبط با کلیسای کاتولیک اما مستقل از واتیکان است. کلیسای کلدانی مقام «پاپ» را به رسمیت می‌شناسد.اکثریت جامعه مسیحیان عراق که جمعیتشان بیش از هفتصد هزار نفر تخمین زده می‌شود، از پیروان کلیسای آشوری کلدانی هستند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...