۱۳۹۹ خرداد ۲۲, پنجشنبه

با پایان مرخصی؛ شش شهروند بهایی به زندان بیرجند بازگشتند

خبرگزاری هرانا – سهراب ملاکی، خلیل ملاکی، مریم مختاری، ساغر محمدی، سیمین محمدی و شیدا عابدی، شش تن از شهروندان بهایی طی روزهای گذشته با پایان مرخصی به زندان بیرجند بازگشتند. این شهروندان پیشتر در فرودین امسال از زندان بیرجند به مرخصی اعزام شدند.
به گزاش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سهراب ملاکی، خلیل ملاکی، مریم مختاری، ساغر محمدی، سیمین محمدی و شیدا عابدی شش تن از شهروندان بهایی طی روزهای گذشته با پایان مرخصی به زندان بیرجند بازگشتند.

این شهروندان پیشتر به همراه سه تن دیگر به نام های بهمن صالحی، فیروز احمدی و بیژن احمدی در فرودین امسال به مرخصی اعزام شدند.
مدت مرخصی بهمن صالحی، فیروز احمدی و بیژن احمدی پیشتر به علت بیماری و با تاییدیه پزشکی قانونی به مدت ۱۵ روز تمدید شد.

این شهروندان بهایی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۶ در قالب یک گروه ۹ نفره از شهروندان بهایی منطقه بیرجند بعد از تفتیش منازل خود بازداشت و طی چند مرحله در تاریخ ۲۷ و ۲۹ آبان و ۳ آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

شیدا عابدی، فرزند لطف اله، فیروز احمدی، فرزند ذبیح اله، خلیل ملاکی، فرزند نعمت، سیمین محمدی، فرزند محمد، بیژن احمدی، فرزند ذبیح اله، مریم مختاری، فرزند طرازاله، ساغر محمدی، فرزند محمد، سهراب ملاکی، فرزند ثناالله، بهمن صالحی، فرزند ذبیح اله توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان بیرجند در تیرماه ۹۸ هر یک از بابت اتهام “عضویت در تشکیلات غیرقانونی و مخل امنیت ملی بهایی” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت” به یک سال حبس تعزیری و هر کدام مجموعا به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی در تاریخ ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸ اقدام به صدور رای در مورد اعتراض متهمان نمود؛ بر اساس این حکم، بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی و ساغر محمدی هر کدام به ۴ سال حبس تعزیری، شیدا عابدی به ۳ سال حبس تعزیری، سهراب ملاکی به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و فیروز احمدی، سیمین محمدی و مریم مختاری هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

همچنین بر اساس حکم صادره در این دادنامه مبالغی که به مدد شهروندان بهایی بیرجند و در مراسم‌های ضیافت نوزده روزه بهایی تحت عنوان «تبرعات» جهت امور جامعه بهایی این شهر جمع آوری شده بود به نفع دولت ضبط شد.

به علاوه بر اساس محتویات دادنامه صادره این شهروندان بهایی در جلسه دادگاه نیز از حق حضور وکیل نیز برخوردار نبوده‌اند. به این دلیل که مزدک اعتماد زاده، وکیل مدافع این شهروندان جزو وکلای مورد تائید قوه قضاییه نبوده و بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری از حضور وی در جلسه دادگاه جلوگیری شده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...