۱۳۹۹ تیر ۶, جمعه

پیامد گرانی و تورم؛ اجاره‌نشینی‌های عجیب در بازار مسکن ایران

به گزارش دویچه وله فارسی-پدیده‌هایی چون اجاره کانکس یا پشت بام یا ماشین خوابی در بازار مسکن ایران رو به گسترش است . در بافت شهرها هم جا به جایی‌ها در حال انجام است. شمال شهری به مرکز می‌روند و مرکزی‌ها به جنوب.
عناوین بسیاری از روزنامه‌های ایران روز پنجشنبه ۵ تیر (۲۵ ژوئن) به بازار مسکن از جمله به پدیده‌های نوظهوری اختصاص داشته که قبلا در این بازار سابقه نداشته است.
افزایش نرخ دلار و نابسامانی بازار خودرو و بیکاری بر اثرکرونا پدیده‌هایی هستند که شهروندان را بیشتر گرفتار کرده و حال مشکل مسکن به ویژه اجاره‌نشینان را به حال و روز بدی انداخته است.

روزنامه "آفتاب یزد" در مطلبی تحت عنوان "رواج پدیده‌های عجیب در بازار مسکن" برخی از این پدیده‌های نوظهور را برشمرده و نوشته که سال‌های گذشته با افزایش اجاره‌بها و پدیده‌هایی چون "افزایش حاشیه‌نشینی، اجاره کانکس و ماشین خوابی" روبرو بودیم، امسال ولی با پدیده‌های جدیدی مثل اجاره اتاق خواب، اجاره انباری در برج‌های مسکونی، اجاره مغازه‌ها برای شب‌خوابی کارگران، پشتبام خوابی و اجاره منزل به چند خانوار مواجه هستیم.

عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار مسکن و افزایش بهای اجاره از جمله عوامل پیدایش چنین پدیده‌های نوظهوری اعلام شده است.
ابوطالب شیرکوند، عضو هیات مدیره مشاوران املاک استان تهران، گفته است که تهران برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا سالانه به ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد.
شیرکوند ساخت و ساز و عرضه مسکن را بهترین راه برای مقابله با افزایش قیمت اجاره‌بها دانست و گفت: «تا زمانی که عرضه با تقاضا متناسب نباشد، گرانی‌ها طبیعی و نه مختص بازار مسکن که همه بازارها است.»
پشت‌بام خوابی در تهران؛ شبی ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان
روزنامه شرق از گسترش پشت‌بام خوابی و مغازه‌خوابی به ویژه در میان کارگران خبر می‌دهد. شهردار منطقه ۲۲ تهران تائید کرده که پشت‌بام خوابی در این منطقه رواج دارد و کرایه آن به شبی ۵۰ هزار تومان می‌رسد.
فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن به شرق گفته است: «با وجودی که از سال ۱۳۹۳ به این سو، برآورد جدیدی از بدمسکنی وجود ندارد اما به دلیل تحولات اقتصادی، گسترش فقر و رشد تورم که بیشتر از ۹۷ به بعد رخ داده، قطعا آمار بدمسکنی در کشور افزایش جدی یافته است.»
شماری از کارگران فصلی یا دستفروشان شهرستانی شاغل در تهران نیز در ماشین‌های خود می‌خوابند.

۶۶ سال انتظار برای خرید یک خانه در تهران

شرق در تازه‌ترین شماره خود تحت عنوان "ربع قرن انتظار برای خرید خانه" نوشته است: «چندی پیش مرکز آمار گزارشی از میزان دخل و خرج متوسط یک خانوار شهری و روستایی منتشر کرد. در این گزارش نشان داده شده که یک خانوار شهری به صورت متوسط در سال گذشته  ۴۷/۷ میلیون تومان هزینه و در مقابل ۵۴ میلیون تومان درآمد داشته است.»

به نوشته شرق با مراجعه به آمارهای وزارت راه و شهرسازی و در نظر گرفتن ارزان‌ترین خانه در منطقه ۱۵ به میزان هفت میلیون و ۹۱۶ هزار تومان و امکان پس‌انداز حدود شش میلیونی در سال‌، یک خانواده شهری می‌تواند پس از ۶۶ سال با شرط ثبات قیمت‌ها خانه‌ای ۵۰ متری در این منطقه خریداری کند. اما اگر این خانوار طبق استانداردهای جهانی یک سوم درآمد سالانه‌اش را کنار بگذارد در این صورت ۲۵ سال برای خرید همان خانه زمان لازم دارد.

خبرآنلاین هم در مطلبی تحت عنوان "مستاجران از شمال تهران به وسط شهر آمده‌اند" به نقل از حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نوشته است که اجاره‌بها وضعیت خوبی ندارد.

عقبایی گفته است: «افزایش متوسط اجاره‌بها در سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد بود؛ با وجود این‌که قیمت مسکن ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود. امسال افزایش قیمت مسکن آن‌قدر نیست و در حد تورم خواهد بود و سونامی و جهش قیمت نخواهیم داشت، اما افزایش قیمت داریم. پیش‌بینی من این است که اجاره‌بها در شهرهای بزرگ به تورم نزدیک‌تر است و در شهرهای کوچک فاصله بیشتری با تورم دارد و در شهرهای خیلی کوچک افزایش قیمت نخواهیم داشت، زیرا فاصله عرضه و تقاضا وجود ندارد.»
عقبایی در شرایط کرونایی از دولت خواسته است دولت مشوق مالیاتی برای شهروندان بگذارد و تسهیلات به مستاجران بدهد.

او همچنین تاکید کرد از سال ۹۷ به بعد بخش زیادی از مستاجرانی که در شمال تهران مستاجر بودند به دلیلی که نمی‌توانستند اجاره‌بهای خود را بپردازند به میانه تهران آمدند و آنهایی که در مرکز تهران بودند، به جنوب تهران رفتند و گروهی که در جنوب تهران بودند، به حاشیه تهران نقل مکان کردند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...