۱۳۹۹ شهریور ۳۰, یکشنبه

منزل مصادره‌ای اسقف دهقانی در اصفهان به «عزاخانه» تبدیل شد!

 منزل اسقف دهقانی تفتی، اسقف کلیسای انگلیکن در ایران که بعد از انقلاب مجبور به ترک ایران شد جزیی بود از یک محوطه بزرگ شامل مدرسه شبانه‌روزی و کلیسا و بیمارستان که بنیاد مستضعفان آن را حسینیه کرده است.

«محبت نیوز»- گزارش‌‌ها از ایران حاکیست خانه مصادره‌ای «اسقف دهقانی تفتی» در محله عباس‌آباد اصفهان تبدیل به «عزاخانه محرم» شده است.

سایت «ماده ۱۸» در این باره نوشت خانه اسقف دهقانی تفتی [اسقف کلیسای انگلیکن] که سال ۱۳۵۸ مجبور به ترک ایران شد از چهار سال پیش به تصرف نهادهای حکومتی درآمد.

این خانه قدیمی بیش از یک هکتارِ مساحت آن ابتدای انقلاب توسط انقلابی‌ها اشغال شد و «بنیاد مستضعفان» آن را مصادره کرد. بنای آن در طول این چهار دهه تقریبن متروکه و به تدریج تخریب شد اما از دو سال پیش مرمت‌ و بازسازی‌ آن شروع شد تا اینکه محرم ۱۳۹۹ تبدیل به حسینیه (عزاخانه) شد.

اسقف دهقانی تفتی، اسقف کلیسای انگلیکن در ایران و خاورمیانه، که در سال ۱۳۵۸ مجبور به ترک کشور شد؛ در کتاب «مشکل عشق»، می‌نویسد «منزل اسقف که ما در آن زندگی می‌کردیم جزیی بود از یک محوطه بزرگ که حاوی مدرسه شبانه‌روزی و کلیسا و بیمارستان می‌گردید و رفت و آمد در آن زیاد بود و این وضع باعث می‌شد که خانواده ما کمتر به خود برسد و حتا دفاتر دایره اسقفی نیز جزیی از منزل اسقف بود».

یک منبع آگاه در این باره به محبت نیوز گفته است، ” این ملک متعلق به کلیسای انگلیکان بوده و پیش از اسقف دهقانی، اسقف تامسن در آنجا سکونت داشته اند. کلیسا های دایره اسقفی اصفهان تهران و شیراز همچنان در اختیار دایره اسقفی ایران می باشد.”

سابقه مصادره یا تخریب اماکن متعلق به مسیحیان در ایران به ابتدای انقلاب باز می‎گردد

به استناد تاریخ از همان روزهای نخست انقلاب و به خصوص پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی فشار و سرکوب اقلیت‌های دینی آغاز شد که در این میان مسیحیان و ارامنه به دلیل کثرت جمعیت نسبت به سایر اقلیت های مذهبی، آسیب‎های زیادی دیدند تا آنجا که اصناف و اموال آنها مورد هجوم انقلابیون متعصب قرار گرفت، آنچنان که دولت وقت هم قدرت مقابله با آنها را نداشت.

در سال ۵۸ دادسرای انقلاب اصفهان اعلام کرده بود بیمارستان مسیحی اصفهان پایگاه جاسوسی غرب است و به خاطر احترام به برادران مسیحی نام آن به «حضرت عیسی بن مریم» تغییر می‎کند.

نهادهای دینی یا امنیتی جمهوری اسلامی بعضی از اماکن متعلق به مسیحیان را به اسم تغییر کاربری در ۴۱ سال اخیر صاحب شدند. همچنان که مدرسه «آریان» متعلق به ارامنه‏ مشهد یا کلیسای «ارامنه معموره» مربوط به دوره قاجار است در شهرستان بروجن تبدیل به حسینیه شدند.

پاییز سال ۱۳۹۸ حکومت ایران با پشتیبانی نهادهای امنیتی با حکم دادگاه انقلاب اسلامی «باغ شارون» متعلق به کلیسای جماعت ربانی را به اتهام ارتباط گردانندگان کلیسا با سازمان جاسوسی آمریکا و نفوذ در ایران مصادره کرد! اتهام مالکان این باغ این بود که شورای کلیسای جماعت ربانی ایران با «سازمان سیا» ارتباط دارند!

تابستان سال ۱۳۹۴ باشگاه اجتماعی ارامنه‌ی تهران «کلوپ ارامنه» با حدود یکصد سال قدمت به طور مشکوکی فروریخت. ادعا شد این اتفاق به علت ساختمان ‌سازی و گودبرداری غیراصولی پارکینگ طبقاتی مجتمع جدید علاءالدین رخ داده است.

سابقه نشان می‌دهد تا کنون بسیاری از کلیساهای پروتستان در ایران مصادره شده‌اند. در اغلب موارد، حکومت زیرکانه آنها را تغییر کاربری نداده بلکه تا زمان تخریب آنها را به حال خود رها کرده‌اند. برخی نیز مانند کلیسای کرمان به ویرانه تبدیل شده‌ است.

شمار زیادی از آرامستان‌های متعلق به ارامنه نیز با توسط سودجویان که در پی گنج هستند تخریب می‌شوند یا شهرداری‌ها شبانه با بولدوزر آنها را تخریب می‌کند یا توسط عوامل حکومتی با انگیزه‌های اعتقادی یا با هدف زمینخواری به آتش کشیده می‌شوند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...