۱۳۹۹ مهر ۲, چهارشنبه

فریبا عادلخواه از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شد

 خبرگزاری هرانا – فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی محبوس در زندان اوین روز پنج‌شنبه ۲۷ شهریور به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ این زندان منتقل شد. ماموران در زمان انتقال خانم عادلخواه وسایل وی را نیز با خود بردند. این زندانی دو تابعیتی که محکومیت ۵ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کرند در حالی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شده است که اساسا ضابط قضایی در پرونده او اطلاعات سپاه پاسداران است.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۹، فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی محبوس در بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

ماموران در زمان انتقال خانم عادلخواه وسایل وی را نیز با خود بردند. وی تاکنون به بند بازگردانده نشده است.

از دلایل انتقال این زندانی دوتابعیتی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات علیرغم قطعی شدن محکومیت وی اطلاعی در دست نیست. لازم به اشاره است که پرونده او توسط اطلاعات سپاه تشکیل و رسیدگی شده است بنابراین ورود وزارت اطلاعات به پرونده ای که دارای رای قضایی است ابهام برانگیز است.

فریبا عادلخواه در تاریخ ۱۷ خردادماه سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. گابریل (رولان) مارشال، پژوهشگر فرانسوی نیز در ماه ژوئن همان سال حین سفر به ایران که برای دیدار با خانم عادل خواه صورت گرفته بود، بازداشت شد. آقای مارشال در تاریخ ۱ فروردین ۹۹ در چهارچوب معادله زندانی با جلال روح الله نژاد از زندان اوین آزاد شده و یک روز بعد ایران را به مقصد پاریس ترک کرد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم عادلخواه روز یکشنبه ۳۱ فروردین در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

خانم عادلخواه نهایتا اردیبهشت‌ماه امسال توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به ۶ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با اعمال  ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است.

فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی-فرانسوی در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در “مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی” از مدرسه “مطالعات عالی علوم اجتماعی” در پاریس دریافت کرده است. وی سالیان درازی است که به عنوان پژوهشگر و مدیر پژوهش، در “بنیاد ملی علوم سیاسی “در پاریس به کار مشغول بوده است. همچنین علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز با موضوعاتی چون اقتصاد و سیاست سخنرانی‌هایی را انجام می‌داده و به طور مرتب در حال رفت و آمد به ایران بوده است.

خانم عادل‌خواه نویسنده کتاب‌هایی مانند “انقلاب باحجاب: زن مسلمان ایرانی” و “مدرن بودن در ایران” است. در سال ۹۷ نیز کتاب دیگری با نام “هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت” از او منتشر شد. این کتاب‌ها به زبان فرانسوی منتشر شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...