۱۳۹۷ اسفند ۲, پنجشنبه

بازداشت شش نوکیش مسیحی در رشت

خبرگزاری هرانا – طی ماه جاری در چند مرحله، دستکم شش نوکیش مسیحی در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اماکن نامعلومی منتقل شده اند. علاوه بر این از سوی نیروهای امنیتی به یک نوکیش مسیحی دیگر نیز دستور داده شده که از استان گیلان خارج نشود. هر چند طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی در ایران به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال کرده و برخورد قهرآمیزی با آنان دارند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماه جاری دستکم ۶ نوکیش مسیحی در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اماکن نامعلومی منتقل شده‌اند.

بر اساس مستندات دریافتی هرانا، در تاریخ ۹ بهمن ۹۷، دو نوکیش مسیحی به نام‌های “حسین کدیور” و “خلیل پوردهقان” در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شدند. در تاریخ ۲۱ بهمن ماه نیز “عبدالرضا (متیاس) علی حق نژاد” در منزل شخصی خود بازداشت شد، در ادامه این روند روز جمعه ۲۶ بهمن ماه نیز سه نوکیش مسیحی دیگر به نام‌های “محمد وفادار”، “محمد (شهروز) اسلام دوست” و “کمال نعمانیان” در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شدند.

همچنین نیروهای امنیتی طی تماسی فاطمه (تینا) پسندیده، همسر کشیش زندانی یوسف ندرخانی، را تهدید کرده‌اند که در صورت خروج از استان گیلان بازداشت خواهد شد.
تعدادی از نوکیشان بازداشت شده دارای سوابق پیشین مشابهی هستند از جمله کمال نعمانیان که در سال ۹۰ به همراه ۳ نوکیش مسیحی دیگر به دادگاه احضار شده بود.
در اردیبهشت ماه سال ۹۵ نیز، محمد وفادار و فاطمه (تینا) پسندیده به همراه کشیش یوسف ندرخانی و دو تن دیگر از نوکیشان مسیحی بازداشت شده بودند.
عبدالرضا علی حق نژاد، معروف به ماتیاس نیز دارای حداقل سه سابقه بازداشت در سالهای ۸۵، ۸۹ و ۹۰ به دلیل تبلیغ و ترویج مسیحیت است.
از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.
لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...