۱۳۹۷ بهمن ۲۵, پنجشنبه

چهل سال جمهوری اسلامی، کارنامه حقوق بشری | دوشوکی: نگاه جمهوری اسلامی به شهروندان بلوچ تحقیرآمیز است

عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن
آقای دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن در گفت و گو با صدای آمریکا گفت طی ۴۰ سال گذشته هزاران نفر در این استان بازداشت شده و مسئولین با اعمال فشار و ایجاد ترس برای خانواده افراد بازداشت شده جلوی رسانه‌ای شدن اخبار را می‌گیرند.

به گفته آقای دوشوکی به دلیل امنیتی بودن و سرکوب شهروندان بلوچ در استان سیستان و بلوچستان ارائه دقیق آمار بازداشت و اعدام فعالان سیاسی، مدنی و عقیدتی امکان پذیر نیست اما آمارهای موجود نشان می‌دهد که از ابتدای انقلاب ۵۷ تا به امروز صدها نفر به اتهام‌های غیرواقعی همچون عضویت یا همکاری با گروه‌هایی از جمله جندالله و جیش العدل در استان سیستان و بلوچستان اعدام شده‌اند.
یکی دیگر از اتهامات گسترده در سیستان و بلوچستان که منجر به اعدام تعداد بیشماری از شهروندان این استان در طی سال‌های گذشته شده است اتهامات مربوط به مواد مخدر است. به عنوان مثال شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده، در اسفند ماه ۱۳۹۴ اعلام کرد: «ما روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند.»
یعقوب مهرنهاد از جمله شهروندان بلوچی بود که به اتهام محاربه و افساد فی الارض از طریق عضویت و همکاری با گروه جندالله در تاریخ ۱۵ مرداد سال ۱۳۸۷ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. آقای مهرنهاد خبرنگار روزنامه مردمسالاری چاپ تهران بود که در اردیبهشت ۱۳۸۶ بازداشت و به طور غیرعلنی محاکمه شد.
به گفته عبدالستار دوشوکی از ابتدای انقلاب اسلامی فعالین سیاسی، مذهبی و رهبران طوایف بلوچ، در داخل استان و در خارج از کشور به دفعات مورد حمله افراد وابسته به دولت ایران قرار گرفته و ترور شدند.
مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن به صدای آمریکا گفت جمهوری اسلامی در رابطه با اقوام اهل سنت به خصوص شهروندان بلوچ یک رویه تبعیض آمیز و تحقیر آمیزی را در طی ۴۰ سال گذشته داشته است، به طوریکه در طول این سال‌ها شهروندان بلوچ‌ها هیچ مشارکتی در مدیریت کشور و یا حداقل مشارکت در مدیریت استان خود را نداشتند.
به گفته آقای دوشوکی جمهوری اسلامی ایران در طی این سا‌ل‌ها باعث افزایش فقر در سیستان و بلوچستان شده و با نابودی صنعت کشاورزی بخش وسیعی از مردم به سوی شهرهای زابل، زاهدان و چابهار مهاجرت کرده و به حاشیه نشینی روی آورده‌اند.
بنا بر آمارهای موجود تنها نزدیک به ۶۰ هزار نفر حاشیه نشین که از حق تحصیل، داشتن آب، برق و بسیاری از امکانات اولیه دیگر محروم هستند در اطراف شهر چابهار زندگی می‌کنند.
آقای دوشوکی معتقد است جمهوری اسلامی در این سال‌ها دو چهره داشته است که یک سوی آن گسترش فقر و بدبختی مطلق در میان شهروندان اهل سنت بلوچستان و سوی دیگر آن تاسیس مساجد، مدارس و بیمارستان و تهیه امکانات رفاهی برای شیعیان غیر ایرانی در خارج از کشور مانند حزب الله لبنان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...