۱۳۹۹ تیر ۱۸, چهارشنبه

تداوم سرکوب آزادی‌های مذهبی در ایران؛ بازداشت گروهی از نوکیشان مسیحی در سه شهر ایران

طی روزهای گذشته دستکم ۱۲ شهروند مسیحی در شهرهای تهران، کرج و ملایر با حمله نیروهای امنیتی به منازل آنها بازداشت شده‌اند.

سازمان «ماده ۱۸» روز جمعه ۱۳ تیر گزارش داد گروهی از نیروهای امنیتی، طی روزهای سه‌شنبه ۱۰ تیر و چهارشنبه ۱۱ تیر ماه با حمله به منازل برخی از نوکیشان مسیحی در ناحیه یافت‌آباد تهران و کرج دستکم ۹ نفر را پس از تفتیش منازل بازداشت کرده‌اند؛ بنا بر این گزارش در روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه نیز دستکم ۳ نوکیش مسیحی در شهر ملایر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

بنا بر این گزارش روز سه‌شنبه، ۱۰ مامور امنیتی به یک جلسه عبادتی در یافت‌آباد تهران که ۳۰ شهروند مسیحی در آن حضور داشتند یورش بردند و این افراد را مورد بازجویی قرار دادند. گفته می‌شود در این حمله نیروهای امنیتی، تعدادی کتب مذهبی و تلفن همراه حاضرین توقیف،‌ از حاضرین فیلمبرداری شده و برخی از آنها نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و ‌دستکم شش نفر به نام‌های «زوزف شهبازیان»، «رضا ن»، «سالار الف»، «مینا خ»، «مریم خ» و فرد دیگری با نام «سونیا» بازداشت شده‌اند.

به گزارش سازمان «ماده ۱۸»، ماموران امنیتی حاضرین در جلسه را مجبور به امضای فرمی کرده‌اند تا تایید کنند با این شهروندان «هیچ بدرفتاری» صورت نگرفته ‌است.
لازم به ذکر است، در این گزارش اعلام نشده است که این افراد پس از بازداشت به کدام زندان و یا بازداشتگاه ارگان امنیتی منتقل شده‌اند.
از سوی دیگر بنا بر گزارش این سازمان، هویت افراد بازداشت شده در شهر کرج نیز «فرهاد م»، «آرش ر» و «فرهاد خ» عنوان شده است که در حال حاضر برای دو نفر از این بازداشت‌شدگان، هر کدام وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شده‌ است. هویت نوکیشان مسیحی بازداشت شده در شهر ملایر نیز «سهراب ع»،‌ «ابراهیم ع» و فردی به نام «یاسر» عنوان شده که بنا بر اطلاعات موجود، هر یک از این افراد روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه با تودیع وثیقه ۳۰ میلیون تومانی، به طور موقت آزاد شده‌اند.
این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی با نوکیشان مسیحی با خشونت برخورد می‌کند، پیش از این نیز صدای آمریکا در گزارش‌های متعددی اعلام کرده بود که برخی از این شهروندان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به احکام طولانی مدت زندان محکوم می‌شوند.
کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی چندی پیش در گزارش سالانه خود بار دیگر نسبت به وضعیت آزادی‌های دینی و مذهبی در ایران ابراز نگرانی کرد و در بخش مربوط به ایران این گزارش سالانه، که روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت منتشر شده، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی بیش از پیش اقلیت‌های مسلمان، به ویژه اهل سنت و دراویش، و همچنین پیروان ادیان و مذاهب دیگر، از جمله بهاییان و مسیحیان، را هدف قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...