۱۳۹۹ تیر ۱۸, چهارشنبه

حکم زندان فریبا عادلخواه، شهروند فرانسوی در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال و نیم افزایش یافت؛ واکنش شهردار پاریس

به گزارش صدای آمریکا-سال زندان فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران، که پیشتر توسط دادگاه انقلاب صادر شده بود، در دادگاه تجدیدنظر افزایش یافت.
سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه ۱۰ تیر در خصوص آخرین وضعیت پرونده فریبا عادل خواه اعلام کرد که حکم صادره توسط دادگاه بدوی عینا در دادگاه تجدید نظر تایید و این پژوهشگر ایرانی فرانسوی مجموعا به ۶ سال و شش ماه زندان محکوم شده است که طبق قانون پنج سال از آن قابل اجرا خواهد بود.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی فرانسوی «بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس»، پیش از این توسط قاضی صلواتی ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت» به ۵ سال زندان و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال زندان محکوم شده بود، که این حکم بر اساس گفته‌های غلامحسین اسماعیلی به  ۶ سال و شش ماه افزایش یافته است. 

سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادلخواه، نیز ضمن تائید این خبر در توئیتر خود نوشته است که وقتی حداكثر مجازات برای «تبليغ عليه نظام» يک‌سال حبس است، ای کاش سخنگوی قوه قضائیه توضيح دهد كه توجیهشان برای «نيمِ» سال اضافه چیست.

در پی اعلام تایید حکم فریبا عادلخواه در دادگاه تجدیدنظر، ان ایدالگو، شهردار پاریس ضمن انتشار تصویر خانم عادلخواه که بر نمای شهرداری پاریس آویخته شده بود، در پیامی نوشت: پاریس حمایت خود را از فریبا عادلخواه که بیش از یک سال است به طور خودسرانه در ایران بازداشت شده و محکومیتش به تازگی در دادگاه تجدید نظر تایید شده است، بار دیگر اعلام می کند.

قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ابوالقاسم صلواتی است. قاضی صلواتی یکی از قضات قوه قضائیه جمهوری اسلامی است که از سال ۸۸ به صدور احکام غیرعادلانه مشهور شده است. او از آذر ماه ۱۳۹۸ توسط ایالات متحده به اتهام نقض حقوق بشر تحت تحریم قرار دارد.
بر اساس اطلاعات موجود، سازمان اطلاعات سپاه فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی فرانسوی «بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس» را به همراه شریک زندگی خود رولاند مارشال،‌ خرداد سال گذشته در تهران بازداشت کرد. او پس از بازداشت اوایل دی ماه سال گذشته بود که در اعتراض به زندانی شدن به دلیل انجام کارهای پژوهشی ۵۱ روز در اعتصاب غذا بود. 

رولاند مارشال،‌ شهروند فرانسوی که به همراه خانم عادلخواه بازداشت شده بود، نیز فروردین ماه سال جاری در ازای آزادی و بازگشت یک زندانی ایرانی، به فرانسه تحویل داده شد.

ایران در چند سال اخیر بازداشت شهروندان خارجی و دو تابعیتی را تشدید کرده است. 

وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...