۱۳۹۹ تیر ۱۸, چهارشنبه

بحران کرونا؛ نرگس محمدی بدون رسیدگی پزشکی در زندان زنجان

خبرگزاری هرانا – نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان زنجان با وجود بروز علائم بیماری کرونا از رسیدگی پزشکی محروم است. گفته می‌شود حال عمومی خانم محمدی و شش زندانی دیگر در زندان زنجان از هفته گذشته تاکنون بدتر شده است. این فعال حقوق بشر به آمبولی ریه مبتلاست که همین امر جان او را در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر با وجود بروز علائم بیماری کرونا از رسیدگی پزشکی محروم است.
تقی رحمانی، همسر خانم محمدی از بروز علائمی چون ضعف و بی حالی شدید، بدن درد و از دست دادن حس بویایی وی به همراه شش زندانی دیگر در زندان زنجان خبر داده و گفته است طی هفته گذشته این علائم شدیدتر شده‌اند.
این فعال حقوق بشر به آمبولی ریه مبتلاست که همین امر جان او را در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌دهد.
محمود بهزادی‌راد، وکیل مدافع نرگس محمدی در تاریخ ۱۰ تیرماه امسال در رابطه با آخرین وضعیت موکل خود، گفت: «منتظریم آقای دادستان دستوری صادر کند تا خانم محمدی به تهران بازگردانده شود. زیرا امکانات بیشتری در زندان اوین به ویژه از نظر پزشکی وجود دارد. بار دیگر نیز در سال ۹۱ خانم محمدی را به زندان زنجان بردند و همان موقع، دادستان آنجا نامه نوشت و اعلام کرد که امکانات کافی پزشکی در خصوص بیماری خانم محمدی در اختیار ندارند. در نتیجه با مکاتباتی که آقای دادستان آن زمان انجام داد، موکل مرا مجدد به زندان اوین بازگرداندند. این بار اما انتقال خانم محمدی به زنجان در حالی رخ داده که مکاتبات سابق در پرونده ایشان موجود است. مدارکی که در آن به صراحت ذکر شده زندان زنجان امکانات پزشکی کافی برای رسیدگی به بیماری خانم محمدی ندارد. متاسفانه علیرغم این موارد ایشان را به زندان زنجان منتقل کرده اند و ما همچنان منتظریم تا دادستان تصمیم بگیرد و خانم نرگس محمدی بار دیگر به زندان اوین منتقل شود.
نرگس محمدی روز شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸ همراه با ۷ زندانی سیاسی دیگر در بند زنان زندان اوین طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در زندان به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری ۹۸ خبر داد. در پی این تحصن مسئولان زندان اوین خانم محمدی و دیگر زندانیان تحصن کننده را به تبعید به زندان دیگر تهدید کردند که در نهایت مورخ ۳ دیماه ۹۸ وی را از زندان اوین به زندان زنجان منتقل کردند.

خانم محمدی پس از انتقال به زندان زنجان، طی نامه ای به شرح وقایع و برخورد رئیس زندان اوین و نیروهای امنیتی در جریان انتقال وی پرداخته و از آن به عنوان “روز نکبتی خشونت عریان مردان امنیتی و زندان علیه من” یاد کرد.

این فعال حقوق بشر در تاریخ ۳ اسفندماه ۹۸ به بازپرسی شعبه ۲ دادسرای زنجان احضار شده و با شش اتهام جدید در قالب دو پرونده جداگانه مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. خانم محمدی در پرونده نخست به “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” متهم شد. انتشار بیانیه‌های سیاسی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحصن اعتراضی در بند زنان از جمله استنادهای دادستانی برای اتهامات این پرونده بوده است.

همچنین پرونده دوم با شکایت «غلامرضا ضیائی» رئیس وقت زندان اوین تشکیل شده و خانم محمدی به «اخلال در نظم زندان و برهم زدن آسایش عمومی بند زنان از طریق برگزاری مجالس و نشست‌ها و خواندن سرود با صدای بلند» و همچنین “توهین به ماموران دولت از جمله ضیائی و افترای شکنجه و ضرب‌وشتم شدن توسط او”، متهم شده.

نرگس محمدی که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ”اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.

نرگس محمدی، متولد ۱۳۵۱ و مادر دو فرزند است. او به دستور قضایی دادستانی حق تماس و مکالمه با همسر خود را ندارد. نرگس محمدی به بیماری آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...