۱۳۹۹ دی ۱, دوشنبه

قوه قضائیه ایران حمایت اروپا از دوتابعیتی‌ها را "باج‌خواهی" خواند

 به گزارش دویچه وله فارسی-دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه قطعنامه پارلمان اروپا درباره نقض حقوق بشر در ایران را "گستاخی در حمایت از چند مجرم به دلیل داشتن گذرنامه اروپایی" دانست. او برخی از زندانیان دوتابعیتی در ایران را هم متهم به جاسوسی کرد.

علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از قطعنامه پارلمان اروپا درباره نقض حقوق بشر در ایران به شدت انتقاد کرد و آن را "باج‌خواهی" خواند.

باقری کنی گفت: «حمایت از چند مجرم به دلیل داشتن گذرنامه کشورهای اروپایی و درخواست آنها از دستگاه قضایی ایران برای زیر پا گذاشتن عدالت فقط به‌خاطر برخورداری مجرم از تابعیت یک کشور اروپایی است.»

نمایندگان پارلمان اروپا دیروز پنجشنبه ۱۷ دسامبر با صدور قطعنامه‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط نسرین ستوده، حقوقدان زندانی در ایران و برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف، شدند.

این نمایندگان همچنین از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز از تمام کشورهای عضو این اتحادیه به تأکید خواستند تا مانع از اعدام احمدرضا جلالی شوند و تلاش کنند که حکم اعدام این زندانی لغو و آزادی فوری او تضمین شود.

احمدرضا جلالی، پزشک، پژوهشگر و متخصص مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه است که از سال ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد و محکوم به اعدام شده است.

حکم اعدام این زندانی دوتابعیتی ایرانی-سوئدی در آذرماه سال ۹۶ به تایید دیوان عالی کشور رسید و باعث اعتراض‌های گسترده بین‌المللی شد.

باقری کنی در پاسخ به درخواست پارلمان اروپا درباره آزادی احمدرضا جلالی گفت: «اروپایی‌ها وقاحت و گستاخی را به آنجا رسانده‌اند که به یک مجرم که علاوه بر جاسوسی، نقش مؤثری در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران داشته و در حالی که در زندان به سر می‌برد، تابعیت سوئدی می‌دهند».

معاون بین‌الملل رئیس قوه قضائیه درخواست پارلمان اروپا از ایران را "پذیرش کاپیتولاسیون توسط مزدور آنها در ایران" عنوان کرده است.

باقری کنی گفت: «اگر [اروپایی‌ها] تصور کرده‌اند که با پوشش "دوتابعیتی" می‌توانند برای دارندگان گذرنامه اروپایی باج‌خواهی کنند، بدانند دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد کوچکترین خدشه‌ای به آرمان بزرگ ملت ایران که نفی سلطه بیگانگان بوده است، وارد شود.»

با تشدید روزافزون نقض حقوق بشر در ایران، فعالان حقوق بشر این خواست را مطرح کرده‌اند که در مذاکرات کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی مسئله اعدام‌ها، زندانی شدن دوتابعیتی‌ها و آدم‌ربایی نهادهای امنیتی ایران به یکی از موضوعات گفت‌وگوها تبدیل شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...