۱۳۹۹ آذر ۱۶, یکشنبه

وکیل احمدرضا جلالی: اجرای حکم اعدام محقق ایرانی-سوئدی به تعویق افتاده است

 به گزارش دویچه وله فارسی-وکیل مدافع احمدرضا جلالی گفته است که این محقق ایرانی-سوئدی به زندان رجایی‌شهر منتقل نشده و اجرای حکم او "برای چند روز" به تعویق افتاده است. جلالی که "به اعدام محکوم شده، همچنان در قرنطینه‌بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است".

هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، گفته است که این پژوهشگر ایرانی – سوئدی همچنان در زندان اوین زندانی است و برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی‌شهر منتقل نشده است.

خانم موسویان به خبرگزاری‌های ایران گفته که پژوهشگر ایرانی – سوئدی که قرار بود برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی‌شهر منتقل شود به این زندان منتقل نشده و "ظاهراً خوشبختانه به‌دلایلی تصمیم گرفته‌اند که اجرای حکم را برای چند روز به تعویق بیندازند".

به گفته وکیل جلالی: «از آنجایی که این پرونده به غیر از وجه قضایى زوایاى دیگری نیز دارد و همچنین با عنایت به اینکه موکلم تبعه کشور سوئد هم است به‌نظر می‌رسد که مذاکرات دیپلماتیک توسط کشور متبوع ایشان در به تعویق افتادن اجراى حکم مؤثر بوده است».

احمدرضا جلالی از چهارم آذرماه به یکی از سلول‌های انفرادی قرنطینه بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و از حق ملاقات و برقراری تماس تلفنی محروم شده بود.

ویدا مهران‌نیا همسر احمدرضا جلالی از دولت سوئد و سایر کشورهای اروپایی درخواست کرده که مانع اجرای حکم اعدام همسرش شوند. شماری از جمعیت‌های مدافع حقوق بشر نیز خواهان لغو مجازات اعدام برای این پژوهشگر شدند

همسر احمدرضا جلالی: از محل نگهداری او اطلاعی نداریم

وکیل جلالی تأیید می کند که "مذاکرات دیپلماتیک... برای چند روز" موکل او را از خطر اعدام دور کرده است.

"اعدام نکنید!"

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم مقام‌های ایران به اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، وزیر خارجه سوئد گفته بود که در تماس با وزارت خارجه ایران لغو حکم اعدام جلالی را خواستار شده است.

پرونده احمدرضا جلالی ابعادی بین‌المللی پیدا کرده است. علاوه بر نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، موسسات و نهادهای علمی، مقام‌های اروپایی نیز با ایران تماس گرفتند و خواستار لغو اعدام این پزشک شدند.

یک مقام اتحادیه اروپا گفته است که چارلز میشل، رئیس شورای این اتحادیه از نزدیک وضعیت احمدرضا جلالی را پیگیری کرده و برای جلوگیری از اجرای مجازات اعدام جلالی با مقامات مختلف در تماس نزدیک است. این مقام اتحادیه اروپا ولی اشاره‌ای به جزئیات این تماس‌ها نکرده است.

احمدرضا جلالی، که تبعیت سوئد را نیز داراست، پزشک و مدرس موسسه کارولینسکا در استکهلم است. او در سال ۹۵ (۲۰۱۶) در سفری به ایران بازداشت و به اتهام "جاسوسی و همکاری با دول متخاصم" محاکمه و به اعدام محکوم شد. چندی بعد دیوان عالی ایران حکم اعدام او را تایید کرد. وکلای او گفته‌اند که پیش از تایید حکم اعدام در دیوان عالی، اجازه ارائه مستندات خود را نیافته بودند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...