۱۳۹۸ اسفند ۳, شنبه

ماسک در ایران گران و کمیاب شد؛ اهدای یک میلیون ماسک به چین توسط هلال احمر ایران

به گزارش صدای آمریکا-در حالی که تعداد مبتلایان به بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایران رو به افزایش است و تقاضا برای ماسک بهداشتی بالا رفته است، گزارش ها حاکی از افزایش قیمت ماسک از ۴۱۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان است.

خبرگزاری خبرآنلاین روز جمعه دوم اسفند در گزارشی به نایاب شدن ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده در داروخانه های ایران اشاره کرده است. این در حالی است که در هفته های گذشته گزارش هایی از صادرات انبوه ماسک بهداشتی به چین و اهدای یک میلیون ماسک توسط هلال احمر به آن کشور منتشر شده بود.

ساعت هشت صبح رسیدم داروخانه شبانه‌روزی میدان انقلاب (مشهوری). بازار ماسک و ضدعفونی‌کننده داغ بود به دو سه برابر قیمت. یک #ماسک خریدم ۱۵هزار تومان! گفتم ماسک ۳هزار تومانی را ۱۵تومان فروختن ظلم نیست؟ فروشنده گفت دیروز با التماس ۱۳هزار تومان خریده‌ایم، آن هم نقدی!#اقتصاد_بیمار


با انتشار خبر آلوده شدن ۱۷ نفر به ویروس کرونا در ایران، رسانه‌ها به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سقف قیمت ماسک برای مصرف کننده را ۴۱۰۰ تومان اعلام کرد؛ اما در بازار ماسک‌های ساده حتی تا قیمت ۱۵ هزار تومان نیز فروخته می شود و بسیاری از داروخانه‌ها تاکید دارند موجودی ماسکشان تمام شده است.


برخی سایت‌های خبری روز دوشنبه ۱۴ بهمن به نقل از یک کارشناس خبر داده بودند که تاجران چینی در حال پیش‌خرید ماسک‌های تولیدی ایران بودند. دو روز بعد، یک مقام وزارت بهداشت از ممنوع شدن صادرات ماسک بدون مجوز این وزارتخانه خبر داد، اما گفت که هلال احمر یک میلیون ماسک به چین اهدا کرده است.

نکته قابل تامل این است که، در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان در حال آماده‌سازی خود برای مقابله با چنین بحرانی بوده‌اند و در شرایطی که نهادهای بهداشتی ایران قاعدتا از موجودی ماسک و سایر اقلام بهداشتی در کشور آگاهی داشته‌اند، هلال احمر ایران چگونه و با دستور و تایید چه فرد یا نهادی، و مهمتر از آن با چه توجیهی، این تعداد ماسک را به چین اهدا کرده است؟

ایالات متحده بارها سوءمدیریت، فساد مالی نهادینه، و غارت دارایی‌های ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات ایران و وضعیت نابسامان رفاهی مردم آن کشور دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...