۱۳۹۸ اسفند ۳, شنبه

مرگ بر اثر کرونا در ایران؛ پنهان‌کاری مقامات، بی‌اعتمادی مردم را افزایش داده است

به گزارش صدای آمریکا-پس از اعلام رسمی وجود دست کم ۵ مبتلا به ویروس کرونا در ایران، و جان باختن دو نفر از این مبتلایان در شهر قم، نگرانی‌های مردم در سایه بی اعتمادی به مقامات ایران افزایش یافته است.

مقامات جمهوری اسلامی که پیش از این آمار شفافی از موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در ایران ارائه نکرده و تاکید کرده بودند که هیچ نوع ابتلا به کرونا در ایران وجود ندارد، روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه تنها در فاصله چندساعت از ابتلا و مرگ دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا خبر دادند.

اما اظهارات منتشر شده در رسانه های داخل ایران از برادر یکی از جانباختگان ویروس کرونا در قم درباره این بیماری بار دیگر نگرانی ها را از پنهان‌کاری مقامات پر رنگ کرده است.


محمد مولایی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که برادر یکی از دو نفری که بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته است، در مصاحبه ای گفت: «در مدت یک هفته ای که برادرم در بیمارستان بود درخواست تست عفونت کرونا برای او داده نشده بود و روز آخر با اصرار و خواهش من یک بار گرفتند و تست کرونا را به تهران فرستادند و امروز هم جواب تست آماده شد که مثبت بود.»


بنا به گفته او «ده ها نفر با این علایم در بیمارستان های قم فوت کرده اند و علت را پنومونی [سینه‌پهلو ] و عفونت ریه اعلام کرده اند و واقعا مشخص نیست پنومونی بوده، انفلوآنزا بوده یا کرونا؟»

سایت خبری رکنا، یکی از سایت‌هایی که این مصاحبه را منتشر کرده است، ساعاتی بعد این خبر را تکذیب کرد و نوشت که یکی از آشنایان نزدیک به این خانواده گفته است دکتر محمد مولایی «هیچگونه گفتگویی انجام نداده‌اند.»

تکذیب های گسترده به جای شفاف سازی در اطلاع رسانی باعث شده تا موج ترس در بین مردم بیشتر شود. از جمله در پی انتشار تصاویری از حضور یگان‌های ویژه در قم، ابتدا مقامات حضور این یگان‌ها را تکذیب کردند و بعد گفتند که حضور این یگان‌ها برای برگزاری انتخابات است و ربطی به کرونا ندارد.
از سوی دیگر فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که انتقال یک بیمار را از یک آمبولانس به داخل بیمارستان فرمانیه تهران نشان می دهد. این فیلم هم از سوی اورژانس ایران تکذیب شد و مسئول روابط عمومی اورژانس اعلام کرد که این فرد به بیمارستان مراجعه کرده بود و به دلیل مشکوک بودن بیماری، او به بیمارستان شهدای یافت آباد، که مرکز قرنطینه بیماران کرونا است، منتقل شده است.

این اظهارات در حالی است که این تصاویر نشان می دهد بیمار از بیمارستان منتقل نمی‌شود؛ بلکه به داخل بیمارستان فرمانیه برده می شود.
یکی دیگر از تکذیب های جنجالی مسئولان درباره لغو پروازهای ایران به چین و بالعکس است.

براساس اطلاعات فرودگاه بین المللی امام خمینی، آخرین پرواز از چین به ایران در سال ۴ صبح اول اسفند در تهران فرود آمده است. اما در عین حال سازمان هواپیمایی تاکید کرده که هیچ سفری از چین به ایران و ایران به چین صورت نمی گیرد.
سازمان هوایمایی ساعاتی بعد اظهاراتش را تغییر داد و در کانال تلگرامی خود با انتشار تصاویری از افرادی که لباس‌های مخصوص پوشیده و ماسک بر صورت داشتند، نوشت این پروازها به درخواست دولت جمهوری اسلامی برای ارسال «کمک‌های بشردوستانه» بوده است.

از سوی دیگر با این که خبرها حاکی از بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا است ولی هنوز ممنوعیت و یا محدودیتی برای حضور در امکان مذهبی قم صورت نگرفته است. وزارت بهداشت در این‌باره گفت که پیشنهاد محدود کردن موقت به اماکن زیارتی قم داده شده است، اما استانداری قم باید آن را ابلاغ کند.

در کنار این اظهارات، آمارهای متفاوتی از شمار مبتلایان به این ویروس در ایران منتشر شده است. بنا بر گزارش‌های غیررسمی، بابل، رشت، اراک، و تهران از جمله شهرهایی هستند که موارد مشکوک به ویروس کرونا در آن وجود دارد.
همچنین انتقال یک بیمار مشکوک به کرونا از مترو شوش تهران به بیمارستان باعث شد تا برای ساعاتی این ایستگاه مترو تعطیل شود.

موضوع قیمت ماسک در پی شیوع این بیماری نیز با تناقض‌هایی روبرو بود. حسین صفوی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی، اعلام کرد که کمبود ماسک وجود ندارد و قیمت عرضه ماسک ها به تمام واحدهای تولید، اعلام شده و نظارت های لازم بر تمام مراحل تولید تا عرضه انجام می‌شود.

اما کاربرهای شبکه های اجتماعی خبر می دهند که قیمت ماسک ها پس از انتشار خبر مرگ دو مبتلا به کرونا در ایران افزایش یافته است.
نگرانی ها از شیوع کرونا در ایران در حالی افزایش یافته که قرار است فردا جمعه ۲ اسفند انتخابات مجلس نیز برگزار شود که وزارت بهداشت اعلام کرد «ملاحظه خاصی در این زمینه وجود ندارد.»
با این شرایط و با سابقه ای که مقامات در پنهان‌کاری موضوعات از مردم دارند، کاربران بسیاری در شبکه های اجتماعی از مخفی کردن اخبار درست از مردم ابراز نگرانی کرده‌اند.

داشتم به پنهان کاری مسئولین برای کرونا و اینکه حالا با این وضعیت بهداشتی_درمانی گل و بلبل مملکت،عقل مسئولین میرسه موقت مدارس و دانشگاه هارو تعطیل کنن تا مشخص بشه بیماری چقد شایع شده و از فاجعه اش جلوگیری بشه و..که این مطلب و دیدم و گفتم خداروشکرررر!براستی که از ماست که بر ماست. pic.twitter.com/zYYy1qr0K1
پیش از این نیز پنهان کردن آمار کشته شدگان و بازداشت شدگان در اعتراضات آبان ماه و پنهان‌کاری در بازگویی حقیقت در ماجرای سرنگون کردن هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین، باعث شده بود تا اعتماد مردم به سخنان و عملکرد مقامات ایران به شدت کاهش یابد.

حالا نیز به نظر می رسد که بی اعتمادی به حکومت و سران جمهوری اسلامی همراه با ویروس کرونا در ایران گسترش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...