۱۳۹۸ اسفند ۳, شنبه

محکومیت سه بازداشتی آبان ماه به حبس و شلاق و اعدام

دادگاه انقلاب تهران، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را به اتهام "مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام" به اعدام، ۳۸سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم کرده است.


خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از صدور احکام اعدام سه تن از دستگیرشدگان اعتراضات آبان ماه خبر می‌دهد. این سه در زندان تهران بزرگ محبوس هستند و یکی از وکلای پرونده به هرانا گفته مرجع صدور احکام، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی بوده است.


اتهام مشترک هر سه نفر "مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب" است؛ اتهامی مبتنی بر گرفتن دوربین از دست ماموران در جریان اعتراضات خیابان ستارخان تهران. امیرحسین مرادی به ۱۵ سال، سعید تمجیدی و محمد رجبی به ۱۰سال زندان و هر سه به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. برای آنها به اتهام "خروج غیرقانونی از کشور" نیز یک سال حبس اضافی در نظر گرفته شده است.

هرانا از قول یکی از نزدیکان خانواده امیرحسین مرادی نوشته است: «امیرحسین به ما گفته است که در دفتر بازپرسی، امین ناصری -از مسئولین دادسرای اوین- با شوکر به وی ضربه زده و او را تهدید کرده در صورتی که مواردی که می‌خواهند را اعتراف نکند مدت زمان بیشتری را در سلول انفرادی خواهد ماند. امیر همچنین گفته که ایستادن یکی از بازپرسان پلیس امنیت بر روی سینه‌ام باعث فرو رفتن دنده‌هایم شد. امیرحسین گفته در پلیس امنیت گیشا برای اعترافات اجباری علیه خودم مورد ضرب و شتم و شدید قرار گرفتم. همینطور به ما گفت پس از انتقال به اوین هم ۱۳ بار توسط ماموران وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتم و با وعده‌ تحت درمان قرار گرفتنم برای بیماری مرا مجبور به نوشتن اعترافات اجباری کردند.»

امیرحسین مرادی که فروشنده موبایل، کامپیوتر و نرم‌افزار بوده، هنگام دستگیری با خودش شوکر داشته و به عنوان لیدر اعتراضات شناسایی شده است. او را متهم کرده‌اند که در تلگرام به مردم یاد داده که چگونه دوربین فیلمبرداری ماموران را در جریان تظاهرات بگیرند تا نتوانند معترضان را نتوانند شناسایی کنند.

هرانا می‌نویسد سعید تمجیدی و محمد رجبی "توسط ماموران پلیس امنیت گیشا تحت ضرب و شتم شدید در جهت اقرار و اعتراف اجباری علیه خود شده‌اند.” ارتباط با سازمان مجاهدین نیز جزء اتهامات این دو نفر است. هرانا از قول یک منبع آگاه نوشته است: «آقایان رجبی و تمجیدی به خانواده خود گفته‌اند بسیاری از اتهامات مطروحه مانند اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین ناروا بوده و تحت شکنجه از ما اقرار اخذ شده است. ماموران طی بازجویی با لگد و باتوم ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

امیرحسین مرادی و محمد رجبی هر دو ۲۵ ساله و دیپلمه هستند. سعید تمجیدی ۲۷ سال دارد و در رشته برق درس می‌خواند.

بسیاری از افرادی که در تظاهرات آبان دستگیر و سپس آزاد شدند، عنوان می‌کنند که برای اعتراف به ارتباط با شبکه‌های خارج از کشور تحت فشار بوده‌اند. مقامات قضایی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، معترضان را "اغتشاشگران هدایت شده از سوی سرویس‌های خارجی" نامیده‌اند و نیروی انتظامی از دستگیری  ۱۸۰ نفر از "لیدرهای اصلی تظاهرات" خبر داده است. 

با گذشت سه ماه، هنوز هیچ یک از نهادهای رسمی، آمار بازداشتی‌ها و کشته شدگان این اعتراضات را اعلام نکرده‌اند. عفو بین‌الملل می‌گوید دستکم ۳۰۴ نفر در آبان ماه کشته شده‌اند. خبرگزاری رویترز تعداد قربانیان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...